Hopp til innhold

– Ble forsøkt svindlet på Finn.no

– Vær forsiktig med det som er «for godt til å være sant», er det viktigste rådet for netthandel fra Forbrukerrådet.

Bilannonse fra Finn.no

Bilannonse fra Finn.no. Bilen var reell nok, men det var ikke han som prøvde å selge den til Ågotnes som var eier.

Vestlandsrevyen kunne tirsdag kveld fortelle om Einar Ågotnes som ble forsøkt svindlet da han skulle kjøpe bil.

Einar Ågotnes forsøkt svindlet i bilhandel

Einar Ågotnes ble forsøkt svindlet på Finn.no

Foto: Arne Stubhaug / NRK

– Jeg ble bedt om å betale til en sperret konto. Og jeg fikk beskjed om at bilen sto utenlands. Og til slutt skjønte jeg at jeg ble forsøkt svindlet, sier Ågotnes.

LES OGSÅ: Svindelforsøk mot Finn.no

Bilkjøp blir det nok etter hvert. Men opplevelsen på Finn.no har skremt ham fra å handle på nettet. Så i stedet kommer han til å satse på en lokal bilforhandler.

Finn.no sier til Vestlandsrevyen at de hele tiden jobber med sikkerhet på nettstedet for å unngå at kunder blir svindlet.

– Sjekk nøye

Seniorrådgiver Anne Råheim vil ikke uttale seg om den konkrete saken Ågotnes opplevde. Men hun sier det er et par råd som er svært viktige når man handler på nett.

LES OGSÅ: Politiet stengte 1219 nettbutikker | Unngå nettfellene | Advarer mot svindel-e-post | Advarer mot netthandel

– Betal aldri på forskudd. Det skjer nemlig iblant at folk aldri får noen vare, sier hun. Og fortsetter:

– Bruk kredittkort, eller betalingstjenestene til seriøse aktører. Bruker du kredittkort, har du i hvert fall en garanti gjennom kredittselskapet.

– Sjekk nettstedet der du handler. Finn.no pleier å være greit. Jeg liker konseptet, også fordi det er et greit sted for folk å selge brukte saker.

Seniorrådgiver Anne Råheim.

- Bruk kredittkort når du handler på nett, råder Anne Råheim fra Forbrukerrådet.

Foto: Elin Madsen / NRK

– Men skal du handle det sted du ikke kjenner til, så sjekk ekstra nøye. Se at det er en person som står bak, og ikke en e-mailadresse. Skulle det da være noe galt er det ikke lett å finne tilbake til noen å rette krav mot, sier hun.

– Vær ekstra obs om du handler i utlandet. Det er ikke alle land som har våre forbrukerlover. Og i tillegg til den prisen du får oppgiutt kan det gjerne komme toll og merverdiavgift. Da blir prisen gjerne en annen, understreker hun. Og viser til flere råd på Forbrukerportalen.no .

Piratkopier

Noe Forbrukerkontoret Bergen ser en del av, er piratkopier. Folk kan ha bestilt mobil eller designervesker eller annet , og får pritat-produkter.

– Det viktigste rådet over alt, er kanskje nettopp at om noe virker «for godt til å være sant,» så er det gjerne det, sier Råheim