Hopp til innhold

Setebelter kan ha reddet liv

- Bussulykken kunne fått et langt mer tragisk utfall om ikke passasjerne hadde brukt setebelte.

Flere skadet etter bussvelt på Hardangervidda
Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Det sier lensmann Torstein Seim ved Hol lensmannskontor. Da bussen som havnet utfor veien på Hardangervidda i går kjørte fra Oslo, oppfordret sjåføren de unge passasjerene om å bruke setebelte.

LES OGSÅ: - Det var et sjokk

Havnet i store steiner

Rapportene politiet har fått fra ulykkesstedet, tyder på at brorparten av passasjerene fulgte denne oppfordringen.

- Bussen kjørte utfor en bratt skråning. Store steiner slo inn i bussen, og det var like før den tippet helt over. Da sier det seg selv at beltebruken hindret en katastrofe, sier Seim.

Kunne blitt kastet rundt

En av passasjerene på bussen ble sendt til sykehus med ryggsmerter, og fikk i tillegg behandling for sårskader. Tre andre ble lettere skadet. De første som kom til ulykkesstedet, rapporterte at kalde og sjokkskadede ungdommer hadde klart å ta seg ut av bussen på egenhånd.

Video nsps_upload_2009_11_26_15_53_27_1314.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Hadde flere slurvet med beltebruken, ville de trolig blitt kastet rundt i bussen under utforkjøringen. Det kunne fått fatale følger.

Får ros fra Trygg Trafikk

Distriktsleder Arne Aase i Trygg Trafikk Hordaland er svært glad for at busspassasjerene fulgte sjåførens oppfordring om å bruke belter. I følge Aase slurves det mye med dette.

- Vår erfaring er at bussjåførene er flinke til å informere og be om at passasjerene bruker belte på busser der det er slikt utstyr. Men folk flest er ikke flinke nok til å ta beltene i bruk, sier Aase.

Håper på positiv effekt

Han håper nå at all oppmerksomheten rundt ulykken på Hardangervidda kan få positive ringvirkninger med hensyn til sikkerhet ombord på busser.

- Mange har kanskje tenkt at det ikke er så viktig å bruke belter på buss. Nå ser de at beltene kan utgjøre en helt avgjørende forskjell når ulykken først er ute, sier Aase.