En 19-åring ligger fortsatt livstruende skadd på sykehus etter russebussulykken i Arnanipatunnelen natt til 12. mai. Han er avgangselev ved Fana gymnas i Bergen.
Nå får en tentamensoppgave ved naboskolen Hop oppveksttun, der 19-åringen selv har vært elev, mange til å reagere sterkt.
Under emnet «Liv og død», med bilde av russebussen 19-åringen sto på taket av da han slo hodet i tunneltaket, blir niendeklassingene bedt om å løse følgende oppgave:
Foreldre og medruss reagerer
I et Facebook-innlegg som er delt over 300 ganger kaller russen Sofie Madeleine Refsnes oppgaven «forkastelig» og «kvalm». Hun er langt fra den eneste som reagerer.
Flere foreldre til russ ved Fana gymnas har tatt kontakt med Hop-rektoren om oppgaven, og også russ ved andre skoler er forferdet.
– Alle mine venner som har sett dette, mener at det er helt uakseptabelt. Det er respektløst mot den skadde russen, hans familie og venner, sier Amalie Skram-russ Charlotte Skråmestø til BA, som omtalte saken torsdag kveld.
Her er oppgaven elevene fikk:
Flere Hop-elever har søsken på Fana gymnas
Rektor ved Hop oppveksttun, Olav Lunde Fjelltveit, legger seg flat. Han har sendt beklagelser til foreldrene både ved sin egen skole og Fana gymnas, og annullerer tentamensoppgaven.
Fredag formiddag skriver han på en beklagelse til videregående-rektoren, etter å ha gjennomført en runde i niendeklassene på Hop.
– Jeg har sagt til elevene at vi beklager sterkt. Vi har fått høre at det er flere elever hos oss som har søsken som er russ ved Fana gymnas. Oppgaven har gitt dem som er nære denne situasjonen og 19-åringen, en ekstra følelsesmessig belastning, sier Fjelltveit.
- Les også:
Lærerne vurderte ikke nærheten
Overfor BA kaller rektoren hendelsen en glipp som følge av tidspress.
– Vi er veldig ulykkelige, og vil ikke prøve å komme med unnskyldninger. Vi har gjort en feil, og må prøve å bli trodd på at vi skal gjøre vårt for at dette ikke skal skje igjen, sier Fjelltveit til NRK.
Rektoren forteller at flere lærere samarbeidet om å lage oppgaven. Han sier skolen er opptatt av å være aktuelle og «i tiden», og gi elevene oppgavetema som berører og er relevante.
– Den andre oppgaven på arket er om gutten som ble funnet på stranden i Tyrkia, noe som også berørte veldig mange. Men i oppgaven om russen er det direkte involverte nå i disse dager, og en 19-åring som svever mellom liv og død. Nærheten både i tid og rom gjør denne oppgaven helt malplassert.
– Tenkte ikke noen av lærerne på dette?
– Sånne vurderinger har ikke aktivt blitt gjort, sier rektoren.
- Mer om ulykken: Russebussulykke i Arna