Rekordmange redningsoppdrag til sjøs

Høy fart, ruskjøring og grunnstøtinger er med på å gi en rekordsommer for Røde Kors-båten. Verst er det i vest, der det hittil i år har vært flere oppdrag enn gjennom hele fjoråret.

Røde Kors-båten i Bergen har hatt flere oppdrag hittil i år enn hele fjoråret til sammen. Fartøysjef Andreas Lien Aldeholm forteller om høy fart og lite bruk av redningsvest.

Røde Kors-båten i Bergen har hatt flere oppdrag hittil i år enn hele fjoråret til sammen. Fartøysjef Andreas Lien Aldeholm forteller om høy fart og lite bruk av redningsvest.

Sommeren har vært travel for mannskapene om bord på redningsbåtene til Røde Kors.

– Jeg tror det er fordi det er mange flere båter på sjøen. Folk holder seg i Norge. Sørlendingene seiler for eksempel fra Vestlandet og nordover i stedet for til Sverige, sier Andreas Lien Aldeholm på en av Røde Kors sine båter.

På Vestlandet har Røde Kors så langt i år hatt flere redningsoppdrag til sjøs enn hele fjoråret sammenlagt.

Røde Kors-båten har vært ute på 34 oppdrag på Vestlandet, mens det i hele 2019 kun ble registrert 33 oppdrag.

Også mannskapene i Tjøme og Hvasser har opplevd flere oppdrag i sommer sammenliknet med fjoråret, ifølge en pressemelding.

Andreas Lien Aldeholm på Røde Kors-båten i Hordaland.

OPPMUNTRER: Andreas Lien Aldeholm i Røde Kors sier at de forsøker å oppmuntre båtførere til å bruke redningsvest på sjøen.

Foto: NRK

Kjører uten redningsvest

Den siste uken har hjelpemannskapene bistått i oppdrag som spenner fra slep av båter til hjelp med grunnstøting, startproblemer og brann.

Antallet grunnstøtinger har økt med over 50 prosent, ifølge statistikk fra Redningsselskapet.

Selv om det er påbudt å bruke redningsvest i småbåter og fritidsbåter under åtte meter, er det fortsatt mange som slurver med bruken.

– Det verste jeg ser er folk som kjører uten redningsvest eller i beruset tilstand, sier Aldeholm.

– Det er ofte menn i 40-, 50- og 60-årene. Noen ganger er det to stykker i båten der kona bruker vest, men mannen sitter i vanlig T-skjorte. Der har vi en jobb å gjøre, sier Aldeholm.

Ulike oppdrag

Det vanligste oppdraget for Røde Kors-båten er at noen har fått motorstopp og driver mot land.

– Vi har også hatt tilfeller der folk er tom for strøm, og ett oppdrag der vi måtte slukke en brann på et oppdrettsanlegg der vi tilfeldigvis kom forbi, forteller Terje Hårvik, som er leder av Røde Kors-båten i Hordaland.

Flere oppdrag for Røde Kors-båten sommeren 2020

TRAVELT: Mannskapet på Røde Kors-båten har blitt tildelt mange oppdrag denne sommeren.

Foto: NRK

Økningen i oppdrag skyldes trolig en økning i båtsalget og at det på finværsdagene har vært flere folk ute på sjøen denne sommeren enn normalt, ifølge Hårvik.

– Jeg tror aldri jeg har sett så mange båter ute på vestlandssjøen enn finværsdagene i sommer. Det har vært hektisk, og vi ser at det er spesielt mye å gjøre de dagene det er fint vær, sier Hårvik.

Som normalt for redningsskøyta

Hos Redningsselskapet har det vært en økning på 15 prosent i oppdragsmengden på Vestlandet i perioden 1. mai til 14. juli.

Røde Kors-båten i Hordaland

HJELPER I NØD: Røde Kors-båten i Hordalan bistår helsevesenet på oppdrag.

Foto: Røde Kors

I denne perioden ble det i fjor meldt inn 194 oppdrag, mot 220 oppdrag i år.

– Vi var forberedt på en økning ettersom folk ble anbefalt å feriere hjemme, men egentlig har det vært et ganske normalt år. Vi ble ikke tatt på senga, sier skipper Vidar Johnsen på Redningsskøyta Gerhard Jebsen II, som ligger i Bergen.