Mens feriepengene ruller inn på konto går bankene ut og advarer folk mot å bli lurt. Antall svindelforsøk på nett øker nemlig kraftig.
I Sbanken ble nær dobbelt så mange kunder svindlet i mai i år som i mai i fjor.
– Vi har sett veldig mange investeringsbedrageri relatert til kryptovaluta, sier Julie Odden, ansvarlig for Sbankens arbeid mot hvitvasking og bedrageri.
Fra hovedkontoret i Fyllingsdalen i Bergen har Odden sett enkeltkunder tape opp mot tre millioner kroner på slik kryptosvindel.
DNB meldte i fjor om rekordhøy svindel. Nå setter de en ny negativ rekord.
I 2019 har de registrert 30 prosent flere svindeltilfeller.
– Svindlerne prøver å få folk til å investere i produkter og tjenester som de ikke har så mye kunnskap om, sier Terje Aleksander Fjeldvær, leder for bedrageribekjempelse i DNB.
Ferske tall viser at 270 kunder så langt i år har blitt utsatt for det DNB kategoriserer som investeringsbedrageri.
Lurt med blomster
I tillegg har 167 DNB-kunder blitt utsatt for såkalt kjærlighetsbedrageri så langt i år, opplyser Fjeldvær. Det er bare hundre færre saker enn Økokrim hadde på bordet sitt i hele 2017.
Særlig eldre og mennesker i en sårbar livssituasjon blir lurt.
– De blir manipulert til å tro at de for eksempel har en kjæreste i utlandet, og dette blir forsterket ved at det dukker opp blomster eller sjokolade på døren, sier Fjeldvær.
Når tillitsforholdet er opprettet, begynner overføringen av penger.
– Disse svindlerne peker seg ut mennesker som har et ønske om å finne kjærligheten og bli lykkelige. Det blir fryktelig vanskelig når de blir følelsesmessig involvert, sier Odden.
- Les mer: Utenlandske svindlere bygget opp sterke tillitsforhold til eldre norske kvinner:
Lures på nytt
Fjeldvær og Odden har erfart at kundene deres også blir lurt etter at svindelen er avslørt.
– Da gir de seg ut for å være noen som skal hjelpe dem å få tilbake de tapte pengene. Det tar de seg betalt for. Det utgir seg gjerne for å være Interpol, FBI eller hemmelig politi, sier Odden.
Om du logger inn i nettbanken og bruker din egen bank-ID til å godkjenne en transaksjon til en svindler, må du regne med å dekke tapet selv. Om bankene oppdager at du er i ferd med å sende penger til lysskye aktører, stopper de gjerne overføringen.
– I mange tilfeller stopper vi betalingene mot kundens vilje fordi vi mener kunden er utsatt for bedrageri. Det er ikke alltid de klarer å se det selv, sier Fjeldvær.
– Anmeld!
De to har følgende råd for å unngå å bli lurt:
- Aldri oppgi sensitiv informasjon.
- Om noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det.
- Det er ikke noe som heter lettjente penger.
Om ulykken skulle være ute, kontakt politiet.
- Les også: