PVR-spoling kan føre til nye reklametriks

Flere og flere av oss tar opp TV-programmer og spoler forbi all reklame. Det kan gi mer produktplassering og logosniking på skjermene.

TV

NY TV-HVERDAG: Når vi ser på TV ved hjelp av harddisk og opptaksmulighet, kan det bety mer produktplassering, mener medieforsker.

Foto: Colourbox

30 prosent av alle husstander i Norge har i dag en digitaldekoder med opptaksfunksjon.

Med de såkalte PVR-boksene er det mulig å stoppe og stanse TV-programmene når det passer. Det betyr også at det er svært lett å spole forbi TV-reklamene.

– Det er klart at noen, og kanskje spesielt de mer innovative brukerne, bruker dette aktivt til å hoppe over og slippe å se reklame, forteller Harald Nygård Bergh.

  • Syns du det er greit å ta regningen for at annonsørene taper på PVR-tv? Bruk kommentarfeltet nederst i saken.

– Denne tekonologien kan komme tilbake som en boomergang på oss, sier Nygård Bergh som tror det kan bli dyrere å se på tv i framtida.

Forandrer TV-hverdagen

Bergh er i ferd med å avslutte en doktorgradsavhandling om medieøkonomi og nettopp PVR-bokser.

Selv om det foreløpig er få av oss som spoler over reklamen, kan denne bruken forandre vår TV-hverdag i fremtiden. For det første fordi TV-selskapene kan tape reklameinntekter når vi spoler forbi dem.

Men det kan også bety at reklamen blir presentert på en annen måte. For når vi spoler forbi, vil annonsørene prøve å finne andre kreative måter å selge inn produktene sine på.

Forventer mer produktplassering

– For selv om du spoler, vil du fremdeles se noe på skjermen. Det kan gjøre at man begynner å utforme reklamene slik at det blir mer bruk av logoer, og at logoene er på i en lengre periode.

– På den måten kan en eksponere også dem som bruker denne teknologien for noe reklame, sier Bergh.

Bergh tror også at PVR-spoling vil føre til mer produktplassering.

– Vi vil sikkert se flere sponsorplakater også. Den type reklame kan nok bli dyrere å kjøpe, siden det er noe som allerede finnes.

Mer sport og Idol

Forskning viser at det er mest drama og undehroldning som blir tatt opp på PVR-boksen. Sport, nyheter og reality er programmer vi helst vil se på samme tid som alle andre.

Dermed kan innholdet i TV-kanalene også bli endret. TV-serier du kan se i etterkant vil kunne forsvinne ut, mens direktesendinger får større plass.

– De gode gamle dramaseriene vil vi kanskje se mindre av i fremtiden. Programmer som gir mer nytte når du ser de, vil vi se mer av.

– Det kan være for eksempel fotballkamper og sangkonkurranser, og spesielt programmer som krever at du er en aktiv tv-seer. Der egner opptak seg dårlig. Ser du Idol dagen etterpå, vet du hvem som har vunnet, sier Bergh.

– Kan komme som en boomerang

Muligheten til å ta opp kan være en av muligheten til at vi ser nesten tre timer på skjermen hver dag. TV-selskapene kunne nok tjent enda mer på tv-tittingen vår om vi ikke hoppet over reklamen, tror forskeren.

Det kan igjen bety at vi får regningen for tapte reklameinntekter.

– Denne tekonologien kan komme tilbake som en boomergang på oss. Vi kjøper først en boks, slutter å se reklame, men så blir konsekvensen høyere priser for å se på TV.

Flere betalkanaler kan bli én konsekvens. Men de mange spådommene om hvordan tv-tittingen blir ligger ennå langt frem i tid.

For enn så lenge ser de fleste av oss på TV som vi alltid har gjort.

Vi bruker lenger tidp å å omstille oss til ny teknologi, enn ny teknologi bruker på å komme inn i markedet.

  • Syns du det er greit å ta regningen for at annonsørene taper på PVR-tv? Si din mening under!