Aktor Tarjei Istad spurte hvor analyseresulatet for Probo Emu-avfallet var, og daglig leder Jostein Berland viste til en prøvetakning datert 16. oktober.
- Det er jo når skipet er kommet til Norge, og ikke en forhåndsprøve, sa Istad. Dere har jo hevdet at dere fikk analysert avfallet før dere sa ja til å ta imot det. Hvor er de prøveresultatenen?
Berland klarte ikke å gi et godt svar på dette. Han har i hele dag slitt med å forklare seg i retten, og husker ikke detaljer han blir spurt om av aktor.
Klarte ikke å rense Probo Emu-avfallet
Avfallet fra Probo Emu stod fremdeles på en tank i Sløvåg under eksplosjonen i mai 2007. Vest Tank fikk ikke til å rense Trafigura-avfallet.
Daglig leder i Vest Tank, Jostein Berland, forklarte i retten i dag at de ansatte ved Vest Tank ikke klarte å behandle avfallet fra Probo Emu i renseanlegget Berland selv hadde bygget på området.
– De ansatte sa de ikke fikk renseanlegget til å fungere. Det var en plan for rensingen, men det var ikke noe jeg styrte, sa Berland.
Derfor ble avfallet fra Probo Emu stående på en tank i Sløvåg i over syv månder, og det sto der da det eksploderte i mai 2007. Han forteller også at de hadde mye å gjøre med avsvovlingen av coker gasoline, og dermed ikke hadde tid til å behandle det giftige avfallet.
- Solid inntrykk av Trafigura
–Trafigura var samarbeidspartneren vi hadde lett etter i årevis. Det sa daglig leder i Vest Tank, Jostein Berland, i Nordhordland tingrett tidligere i dag.
Allerede før skipene kom med avfall og bensin til Sløvåg, diskuterte Vest Tank og Trafigura mulighetene for at Trafigura kunne kjøpe hele anlegget.
På et møte i begynnelsen av oktober 2006, før Vest Tank tok imot avfall fra Trafigura, ble dette diskutert. I følge Berland hadde Vest Tank på dette tidspunktet et solid inntrykk av Trafigura.
– Jeg var fornøyd etter møtene. Her var et selskap som ville investere, dette var den strategiske alliansen vi hadde ønsket i mange år.
I sin forklaring legger Berland vekt på at han gjorde grundig arbeid med å sjekke tillatelsene han trengte for å gjennomføre fjerningen av svovel i coker gasoline før han inngikk avtalen med Trafigura.
– Jeg var også i kontakt med en ansatt på Odfjells terminal i Rotterdam for å få råd der, og jeg kontaktet både DSB og SFT angående prosjektet, for å være sikker på at vi var innenfor de tillatelsene vi hadde.
I følge Berland fikk han tillatelse fra DSB til å bruke tanken som eksploderte til avsvovlingsprosjektet. SFT har bekreftet overfor NRK at de kjente til prosjektet med å fjerne svovel fra coker gasoline.
Trafigura kunne prosessen
Handlingsplaner om avsvovlingsprosjektet hos Vest Tank, ble skrevet på bakgrunn av informasjon fra Trafigura.
– Vi visste ingenting om prosessen, og om katalysatoren ARI 100 EXL som ble tilsatt i Sløvåg. Det var Trafigura som kunne dette..
Naeem Ahmed fra Trafigura i London var flere ganger i Sløvåg for å overvåke prosjektet, og mens det første skipet «High Land » lå til kai i Sløvåg, lå skipet «Tver» allerede og ventet på tur.
– Trafigura var ivrig på å komme igang med avsvovlingen, og de lærte også opp våre ansatte i noen av prosessene, sier Josten Berland.
LES OGSÅ: