Hopp til innhold

Denne reklamen fikk kommunen til å reagere

Det store private helsefirmaet brukte kommunevåpenet i en reklame uten lov. – Ikke greit, slår byråden fast.

Prima Omsorg

REAGERER: Slik ser reklamen fra det store helseselskapet Privat Omsorg ut. Nå legger de seg langflat og beklager.

Foto: Mariann Gjerde / NRK

I forrige uke dukket reklamearket fra en privat omsorgsbedrift i flere postkasser i Bergen.

Firmaets logo «Prima omsorg – omsorg i alle livets faser» preger reklamearket øverst til venstre.

Rett til høyre for den, i tilnærmet lik størrelse finner vi Bergen kommunes kommunevåpen.

«Har du vedtak fra kommunen om hjemmehjelp, kan du velge Prima Omsorg uten ekstra kostnader for deg» skriver Prima Omsorg.

Den private bedriften leverer tjenester over hele landet og har avtaler med flere kommuner som har såkalt fritt brukervalg.

Ulovlig bruk

Bruk av kommunens logo, segl og våpen beskyttes av varemerkeloven. Urettmessig bruk er «å bruke tegnet på forretningspapirer og i reklame». I straffelovens §165 kan det straffes med bot eller fengsel inntil seks måneder.

Det er ikke tillatt for personer eller enheter utenfor kommunen å bruke disse uten dispensasjon.

Det har ikke Prima omsorg fått.

– Ikke greit

Slik reklamen er utformet kan det stilles spørsmål om arket skal ligne et kommuneskriv.

Bergen kommune hadde ikke sett reklamearket før NRK gjorde dem oppmerksomme på det.

Helsebyråd Rebekka Ljosland tror at det kan være forvirrende, spesielt for eldre, at både kommunens og firmaets logo preger reklamen.

– Vi har kontaktet firmaet og sagt at vi reagerer på det. Vi har gitt beskjed om at dette ikke er greit.

Helsebyråd, Rebekka Ljosland.

REAGERER: Helsebyråd, Rebekka Ljosland, reagerer på Prima omsorgs bruk av Bergen kommunes logo.

Foto: Mariann Gjerde / NRK

Prima Omsorg reagerte raskt, ifølge byråden.

– De beklaget. Og forsikret oss om at de hadde stoppet utsendelsen av skrivet umiddelbart.

Legger seg flate

Fritt brukervalg betyr at du som har blitt tildelt en helsetjeneste, selv kan velge om de vil ha tjenesten fra en kommunal eller privat leverandør.

Reklamen fra Prima omsorg oppfordrer folk til å endre leverandør til dem.

Økonomi- og markedssjef Alexander Jansen legger seg flat etter kritikken.

– Dette er en glipp fra vår side. Vi samarbeider med kommuner om fritt brukervalg, som vi pleier å få gi oss lov til bruk. Her har det gått litt for fort i svingene.

Jansen sier til NRK at situasjonen er beklagelig.

– Vi kontaktet vår distributør Bring, og fikk stoppet utsendelsen umiddelbart. Til dem som allerede har mottatt skrivet, vil det komme et nytt, korrekt utformet reklameark.

Jansen har ikke eksakte tall, men tror det er mulig at 1000 av de 5000 planlagte arkene ble levert ut.