På bare én uke har tre store skred gått over Bergensbanen og Flåmsbana:
- Mandag 17. februar gikk det stort snøskred mellom Myrdal og Hallingskeid. Raset knuste et snøoverbygg, og Bergensbanen var stengt i tre dager.
- Lørdag kveld, like før midnatt, kjørte et tog fra Oslo rett i et snøskred på Upsete mellom Mjølfjell og Myrdal.
- På Flåmsbana har det vært stengt siden lørdag ettermiddag grunnet et snøskred ved Berekvam stasjon. Her blir det ikke åpnet før tidligst onsdag.
Til NRK opplyser Bane Nor at det er første gang i Bergensbanens 111 år lange historie at stort snøskred treffer togskinnene ved Upsete stasjon.
– Vil trolig bli vanligere
Ifølge klimaforsker Atle Nesje ved Universitetet i Bergen er skredene denne uken bare starten på hva vestlendingene må forberede seg på i fremtiden.
Ifølge Nesje kan man forvente økte snømengder i fjellet og bare områder i lavlandet.
– I et klimaperspektiv kan vi forvente rundt 15 prosent økning i nedbøren på vinteren. Spesielt strekningen mellom Finse og Voss vil være spesielt utsatt for snøskred.
Også Bane Nor mener de allerede ser konturene av hvordan større snømengder i fjellet påvirker infrastrukturen.
– Har det gått flere ras i vinter enn det som er vanlig?
– Ja, kanskje bare den siste uken har det gått flere ras enn det som er vanlig. Vi må nok være rigget i fremtiden for at klimaet kan bli veldig heftig på kort tid, sier administrasjonsvakt Karl Morten Undal i Bane Nor.
Vurderer skredsikring på nye steder
Toget som var på vei til Bergen lørdag kveld, hadde 115 passasjerer om bord. Alle disse måtte overnatte på toget i høyfjellet.
Toget måtte så graves ut fra snøskredet, som tok med seg to hytter og et skur. Ingen personer skal ha oppholdt seg i bygningene da skredet gikk.
– Stedet har ikke vært utsatt for store skred før, så det har ikke vært på listen over steder som må sikres, sier Undal i Bane Nor.
Nå blir også rasområdet vurdert som et punkt hvor det er behov for skredsikring.
– Selvsagt. Det vil bli vurdert opp mot andre punkter hvor vi har planer om å skredvurdere.
Var ikke brøytet
Bane Nor hadde lørdag nedprioritert brøyting av området vest for Gravhalstunnelen, hvor raset gikk.
– Nedbør og værvarsel tydet ikke på at det var behov for å brøyte her. Derfor valgte vi å prioriterte å brøyte strekningen Myrdal-Haugastøl i stedet, sier Ingunn Halvorsen, kommunikasjonsleder i Bane Nor.
Et ordinært tog som passerte på strekningen rundt klokken 18.30 var dermed det siste som brøytet strekningen før raset gikk like før midnatt.
– Skredfaren ble heller ikke vurdert som så stor at det ble kjørt ekstra kontroller mellom togene, sier Halvorsen