Hopp til innhold

Øvelse avdekket svakheter

Under brannøvelsen i en av Bybanetunnelene ble det avdekket såkalte problemområder. Hva, vil de ikke svare på.

22. juni skal HKH Dronning Sonja åpne Bybanen offisielt. Før den tid er det mye som må være i orden, ett av punktene på listen er sikkerhet.

Derfor arrangerte Bybanen, brannvesenet, Helse Bergen og Hordaland politidistrikt den store øvelsen. Det så dramatisk ut da røyk veltet ut av Fageråstunnelen, tunnelen som går mellom Wergeland og Sletten.

Brukte markører

– Det er første gangen vi øver med folk/markører, materiell og at nødetatene er her på plassen, sier Dan Hildebrand, administrerende direktør i Fjord1 Partner som skal drifte Bybanen.

Han mener dette er svært viktig å gjøre for å øve på kommunikasjon, varsling og for å se på hva de kan forbedre.

– Det har gått greit, men denne øvelsen har avdekket problemområder som vi skal jobbe med, sier politibetjent og øvelsesleder Erik Hole.

Han ønsker ikke å si noe om hva som ikke gikk bra, men sier det alltid er ting som må forbedres etter slike øvelser.

Brannøvelse Bybanen

Brannøvelsen avdekket problemområder, men de vil ikke si hvilke.

Foto: Stine Hommedal / NRK

Bybanen spesiell

– Dagens øvelse har vist oss at Bybanen har en del spesielle omstendigheter ved seg som beredskapsetatene i Bergen må ta hensyn til, sier han.

Føler du at sikkerheten er god nok?

– Jeg føler at sikkerhetssituasjonen er god nok og den er kontinuerlig i fokus. Jeg er trygg på at dette skal gå veldig bra i forhold til eventuelt uønskede hendelser, sier han.

Kan gi køer

Det er mange ting som endrer seg når Bybanen settes i drift. Lenge har de ansvarlige sagt at det nok kommer til å skje ulykker fordi folk ikke er vant med at det kommer skinnegående trafikk.

Men også bilistene vil trolig merke det. For Statens vegvesen frykter at en allerede spent køsituasjon kan bli verre. Grunnen er at banen flere steder krysser bilveien.

Bybanen skal gå i egen trasé fra Nesttun til sentrum av Bergen.