Nasjonal digital læringsarena (NDLA) har mottatt en faktura på 113.000 kroner for «kommunikasjonsbistand» fra PR-byrået Gambit H&K.
NDLA lager digitale læremidler for videregåendeelever. Læremidlene er gratis og åpne for alle – men produksjonen finansieres over skatteseddelen, via de 18 fylkeskommunene som eier NDLA.
Før jul var selskapet i svært hardt vær grunnet forholdet til en leverandør og rollen i norsk læremiddelproduksjon. Frp skjønner likevel lite av at NDLA punger ut for kommunikasjonsråd.
– De har altså betalt for å skaffe seg et bedre ry i media etter kritikken som har kommet. Sånne ting har jeg overhodet ikke sansen for, sier Roald Steinseide, Frp-gruppeleder i Hordaland, der NDLA har hovedsete.
– Det er uholdbart. Det er ikke dette offentlige midler skal brukes til, mener Steinseide.
– Spesiell situasjon
NDLA har aldri tidligere innhentet ekstern kommunikasjonsbistand, opplyser konstituert daglig leder Christer Gundersen.
– Hadde du noen kvaler med å bruke fylkeskommunale midler på dette?
– Med utgangspunkt i den spesielle situasjonen NDLA var i på dette tidspunktet, mener jeg det eneste riktige var å innhente ekstern bistand. I normal drift ser jeg derimot ingen grunn til at man skal bruke fylkeskommunale midler på denne typen rådgivning, sier Gundersen.
I begynnelsen av november i fjor publiserte NRK en sak som viste at NDLA gjennom flere år hadde tildelt millionkontrakter til et konsulentselskap eid av to av NDLAs ledere.
Det fikk store konsekvenser:
- Kort tid etter gikk NDLAs daglige leder av.
- Kontrollutvalget i Telemark bestemte seg for å varsle Økokrim.
- NDLA-ordningen i seg selv fikk skarp kritikk fra flere hold.
- Rogaland fylkeskommune vedtok å stoppe sine utbetalinger til NDLA.
– NDLA var i en spesiell situasjon etter flere oppslag i media. Det ble helt avgjørende for oss å bygge et godt fundament for kommuniksjon, spesielt for ansatte som daglig ble møtt med spørsmål, forklarer Gundersen.
«Nøkkelbudskap» mot media
NDLA-styret godkjente pengebruken, og begrunnet den med «mediastormen NDLA har vært i den siste tiden», ifølge møtereferatet fra 10. desember.
I møtet påpekte styrelederen viktigheten av at alle i NDLA hadde «samme budskap i dialog med presse, politikere og andre».
- Les også:
Derfor fikk Gambit H&K i oppdrag å lage en «mediepakke», som så gikk ut til styremedlemmer, ledere, ansatte og fylkeskontakter.
NDLA har gitt NRK innsyn i mediepakken, som har tittelen «Budskapspakke – NDLA». Der konstaterer PR-byrået blant annet at «NRK har gjennomgått NDLAs historie» og «forhold til leverandøren».
Gambit råder NDLA til å svare «kritiske røster fra privat næringsliv og politisk hold» med tre «nøkkelbudskap»:
- Dagens drift av NDLA er god.
- Læremidlene er mye brukt og godt likt.
- Læremidlene er gratis og åpne for alle.
Mediepakken inneholder videre en «ofte stilte spørsmål»-liste med anbefalte svar.
Ap: – Det har stormet
PR-byrået ga også NDLA-ledelsen kommunikasjonsråd før et internt allmøte, og bisto med gjennomlesning av en kronikk.
NDLA-leder Christer Gundersen omtaler hjelpen fra Gambit som «et begrenset oppdrag i en spesiell situasjon».
Mens Frp mener NDLA heller ikke denne gangen burde kjøpt PR-råd, viser Ap en viss forståelse.
– Generelt mener jeg man skal være varsom med denne typen pengebruk. Men dette har utvilsomt vært en spesiell situasjon, der det har stormet rundt NDLA, sier Emil Gadolin, Aps skolepolitiske talsmann i Hordaland.
- Bakgrunn: