KJENNEREGN: Arild Marøy Hansen, ved Bergens Sjøfartsmuseum, sier at ubåten har kjennetegn som gjør at det med stor sikkerhet kan slås fast at det er «U-486».
Foto: Bergens Sjøfartsmuseum– Jeg og andre som så på bildene var i tvil. Men da vi koblet en senkning som vi visste om i Fedjeosen og satt den sammen med Statoils posisjon i kartet, så oppdaget vi at punktene bare var 2000 meter fra hverandre.
Det sier Arild Marøy Hansen ved Bergens Sjøfartsmuseum.
Hansen var selv med på et nytt tokt i mars i år, for å endelig bekrefte funnet. Da Statoil først oppdaget skroget på 250 meters dyp i 2012 var det ennå ikke sikkert hva det var.
Nå er imidlertid Hansen sikker i sin sak.
– Inneholder ueksploderte torpedoer
– Denne ubåten har et spesielt belegg utenpå skroget. Det er et syntetisk gummibelegg som skulle virke slik at radarsignaler ble vesentlig svekket. Og dette mønsteret kan vi se.
VIDEO: Nytt tysk ubåtvrak funne i nærleiken av Fedje.
VIL HA UNDERSØKELSE: Fedje-ordfører Kristin Handeland vil vite hva som faktisk ligger i vraket.
Ordfører i Fedje, Kristin Handeland (Ap), sier til NRK.no at det bør gjøres en skikkelig undersøkelse for å finne ut hva som befinner seg i vraket.
– Med den erfaringen vi har med det andre vraket vil jeg ha bekreftet hva det kan inneholde. Jeg er opptatt av å vite hva som ligger utenfor kysten her, sier Handeland.
Krigsgrav
Fartøyet var på vei fra Bergen 9. april 1945, og ble senket tre dager senere. Mannskapet på 48 personer gikk ned med fartøyet.
– Alle skal være i fartøyet. Det er et klart hull inn i trykkskroget forfra, men vi så ingen da vi var nede med fjernstyrt undervannsfartøy.
Siden mannskapet fremdeles befinner seg i skroget forteller Hansen at vraket også må betraktes som en krigsgrav.
– Det vil gå beskjed til tyske militærattaché, og så vil norske forurensningsmyndigheter få opplysninger. I tillegg er Forsvaret nå klar over at ubåten er påvist. Det er ikke direkte planer om en aksjon, hvis ikke for eksempel Kystverkets beredskapsavdeling ønsker å se mer på tilstanden av vraket og eventuelt forurensningspotensialet.
30 000 av 39 000 ubåtmannskap omkom
Hansen sier at det sannsynligvis ligger flere uoppdagede ubåter langs norskekysten.
– Tyskerne hadde et stort antall fartøy i norske farvann. Og fra 1943 til 1944 og utover var det under stor risiko at man bemannet farkostene. Tyskerne hadde et enormt tap av mannskap og ubåter i krigens siste fase. Av de 39 000 menneskene som bemannet ubåtene omkom rundt 30 000. Det var stor, stor risiko for å bli senket.
I tillegg til «U-864» ble et lastefartøy av tre, sannsynligvis «MS Fønix», funnet da Statoil lette etter oljetraseer. «MS Fønix» tilhørte et rederi i Bergen, og var lastet med kvarts da det sank i 1939. Vraket ligger på mer enn 500 meters dyp.
SPRENGT I TO: En sonartegning viser hvordan den ene halvdelen av ubåten ligger på havbunnen. Den andre delen er ennå ikke funnet.