Hopp til innhold

Nytt fergeselskap får millionbot fra Vegvesenet etter over hundre kanselleringer på to uker

HALHJEM-SANDVIKVÅG (NRK): Det nye fergeselskapet har på to uker innstilt nesten like mange avganger som forgjengeren gjorde i hele fjor. Nå får de bøter i millionklassen.

Bastø II ved Sandvikvåg fergekai

GIKK FOR SAKTE: MF «Bastø II» hadde ikke høy nok fart til å holde rutene, noe som førte til kanselleringer. Nå er det gjort justeringer som gjør at fergen går raskt nok, opplyser Torghatten Nord.

Foto: Jon Bolstad / NRK

– Dette er helt klart ikke tilfredsstillende for de reisende, eller for oss som oppdragsgiver, sier regionveisjef Helge Eidsnes til NRK.

Tirsdag formiddag besøker han fergesambandet Halhjem-Sandvikvåg for å orientere samferdselsminister Jon Georg Dale om fergefri E39-prosjektet «Hordfast».

De siste ukene har strekningen faktisk allerede tidvis vært fergefri. Men ikke fordi Vegvesenet i det skjulte har satt ny rekord i rask realisering av det gigantiske broprosjektet de planlegger.

Helge Eidsnes på Sandvikvåg fergekai

VARSLER BØTER: – Det vil beløpe seg til en betydelig sum etter hvert, sier regionveisjef Helge Eidsnes til NRK.

Foto: Jon Bolstad / NRK

Siden selskapet Torghatten Nord ved nyttår overtok driften av det som er Norges tredje mest trafikkerte fergesamband, har problemene nemlig stått i kø.

For det første ble de fem fergene de hadde bestilt, forsinket fra verftene. Selskapet leide inn fire midlertidige ferger, men én av dem måtte til reparasjon. Så måtte avganger kanselleres fordi en annen gikk for sakte.

Før helgen satte de inn en reserveferge for de midlertidige fergene for å kutte i kanselleringene.

Halhjem-Sandvikvåg

– Vi er ikke fornøyde

Men ferske tall NRK har innhentet fra Torghatten Nord illustrerer tydelig hvor store problemer det nye fergeselskapet har hatt:

  • Fra 1. til 13. januar skulle det gått 1084 fergeavganger fra Halhjem og Sandvikvåg. Kun 959 av dem gikk.
  • 125, eller 11,5 prosent, av avgangene ble kansellerte.
  • Det betyr at litt mer enn hver niende avgang er kansellerte totalt, og at nær ti avganger er kansellerte i snitt hver dag.

– Dette er tall vi ikke er fornøyde med, og som vi nå åpenbart jobber med å forbedre, sier daglig leder Torkild Torkildsen i Torghatten Nord til NRK.

– Det ble en litt vanskelig start siden vi ikke har fått de permanente fartøyene levert ennå. Vi beklager dette veldig og gjør det ytterste vi kan for at det skal bli normal og stabil trafikk, sier Torkildsen.

Fjord1 hadde 145 kanselleringer i hele fjor

NRK har fått Vegvesenets tall for innstilte avganger i 2017 og 2018. De synliggjør den ekstraordinære situasjonen på Halhjem-Sandvikvåg nå.

Fjord1, som driftet sambandet før Torghatten Nord overtok, hadde i løpet av hele fjoråret 145 kanselleringer, altså så vidt flere enn det Torghatten Nord har hatt på to uker.

Slår man sammen januar 2017 og 2018, ble 16 av 4118 avganger kansellerte. Det utgjør 0,4 prosent.

– Vi er nok på millionbeløp

Tirsdag ettermiddag får NRK opplyst at Torghatten Nords innstilte avganger hittil vil koste selskapet minst én million kroner i bøter.

– Vi er nok på millionbeløp, sier Anders Sæternes, fagkoordinator for ferger i Statens vegvesen.

I kontrakten mellom selskapet og Vegvesenet er det avtalt «trekk for avgang som ikke er gjennomført og gjentatte forsinkelser». Bøtesatsen knyttet til den såkalte enhetsprisen fergeselskapene inngir tilbud på.

På et stort europaveisamband som Halhjem-Sandvikvåg vil bøtene være langt høyere enn på et mindre lokalsamband.

– Bøtene for hver innstilte avgang er på 1,5 gang det selskapet får betalt per tur, sier Sæternes, som sier enhetsprisen er taushetsbelagt.

– Kun 25 kanselleringer er vår feil

Regionveisjefen virker å ha sympati med det ferske driftsselskapet.

– Vi er i daglig kontakt med Torghatten, og vet at de som rederi heller ikke er fornøyde med dette. De gjør det de kan for å bedre kapasiteten, sier Helge Eidsnes.

Torghatten Nord sier imidlertid at det kun er rundt 25 kanselleringer som er deres ansvar. Disse skyldes den tekniske feilen på MF «Bastø III» og den lave farten til MF «Bastø II», sier rederiet.

Torkildsen opplyser at det er gjort tiltak på «Bastø II», og at den nå holder god nok fart til å unngå kanselleringer.

– Hundre av kanselleringene skyldes værforhold, pluss forhold som vi ikke rår over, og det er noen avganger som også er omfattet av rent trafikale forhold, sier Torkildsen.

Han påpeker videre at de midlertidige fergene har større kapasitet enn de bestilte, og at avgangene som faktisk har gått derfor har tatt med seg flere biler enn det kontrakten med Vegvesenet tilsier.

Bastø III

ØDELAGT VENTIL: Den midlertidige MF «Bastø III» hadde en ødelagt ventil på den ene motoren og måtte tas ut av trafikk. Siden har problemene tårnet seg opp for Torghatten Nord.

Foto: Helge Sunde / Samfoto

Bøter for værinnstillinger

Selskapet kan likevel vente seg bøter for noen av kanselleringene som er blitt begrunnet med været, fordi det ifølge Vegvesenet ikke var så dårlig vær som selskapet ville ha det til, skrev BT torsdag.

Regionveisjef Eidsnes at tidligere tirsdag at det «begynner å bli en anselig sum etter hvert».

– Hvis det er avganger som ikke blir utførte, trekker vi dem i henhold til kontrakten på det. Men akkurat nå har både Statens vegvesen og Torghatten alt fokus på å få fergene i rute, så vil vi nok komme tilbake til dette i ettertid, sa Eidsnes til NRK.

– Her blir det fradrag for Torghatten, konkluderte han.

– Snakker vi om millionbeløp?

– Det vil beløpe seg til en betydelig sum etter hvert, sa Eidsnes, før Sæternes altså bekreftet dette.

– Nye fartøy på plass innen februar

Torkildsen i Torghatten Nord sier de første av deres fem nye ferger vil være klare til drift ved utgangen av januar, og at resten vil fases inn fortløpende.

Tre av dem bygges i Tyrkia. Torkildsen skal etter planen selv besøke verftet denne uken for å se på den første ferdige fergen.

– I løpet av februar forventer vi å være på plass med alle nye fartøy, sier han.