Sagaen om det ferjefrie prestisjeprosjektet i Hordaland fortsetter.
En ny rapport fra Asplan Viak bestilt av Folkeaksjonen mot bru over Bjørnafjorden gir aksjonistene ny giv i omkampen om gigantbroen mellom Stord og Os.
Rapporten tar for seg oppdaterte trafikktall for både broen og en indre trasé om Eikelandsosen i Fusa. Sistnevnte forslag ble lagt bort da regjeringen i 2013 bestemte at broalternativet skulle utredes videre.
– Noen må se på dette på nytt, sier Knut Børgesen, leder for folkeaksjonen.
- Les også:
Mye høyere trafikk
Rapporten viser at den indre traséen vil ha vesentlig høyere trafikk enn hva som ble forespeilet da alternativet ble vraket i 2013.
Tall fra Statens vegvesen i 2012 viste at den midtre traséen med bro over Bjørnafjorden ville ha 15.000 biler i døgnet i 2040, mens en indre trasé ville ha 8.000 biler samme år.
Den nye rapporten beregner at forskjellen vil være mye mindre, da den midtre traseen vil ha 11.800 biler, mot 9.500 biler på den indre traseen i 2040.
– Tallene de har kommet frem til høres ikke så urimelig ut, men likevel er trafikken på Bjørnafjordbroen høyere. Når det er sagt, er det ikke trafikktallet som var med på å avgjøre, men at broalternativet gir større samfunnsnytte og kortere reisetid, sier Øyvind Halleraker i organisasjonen Hordfast AS, som jobber for broen.
Verken Statens vegvesens prosjektleder Signe Eikenes eller samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har kunnet kommentere saken.
- Les også:
Dyrere bro
Broen over Bjørnafjorden har blitt langt dyrere enn hva som var beregnet.
Spriket er med andre ord stort.
Asplan Viak viser til en annen rapport de har utviklet, som beregner den indre traseen til å koste mellom 20,5 og 25,5 milliarder kroner.
Tallene er beregnet ved å gange opp kostnaden av en meter vei til å gjelde for hele den 78 kilometer lange strekningen, og er derfor ikke helt sammenlignbare med de langt mer detaljerte beregningene til Vegvesenet.
- Les også:
Mener rapporten endrer bildet
Folkeaksjonen mot bru over Bjørnafjorden mener derimot at bildet nå er endret.
– Kostnaden for indre trasé er for første gang siden 2012 beregnet på nytt, og viser seg å være mellom 10 og 15 milliarder billigere enn broen er anslått til å være. Dette forrykker beslutningsgrunnlaget, mener vi, sier Børgesen.
Halleraker i Hordfast AS avviser motpartens iver for omkamp.
– Når de besluttende myndighetene sier at noen omkamp ikke er aktuelt, må vi forholde oss til det, sier Halleraker.