Bybane har vært en het potet i bergenspolitikken i flere år. NSB sine planer er en brannfakkel i debatten. Det er Bergens Tidene som presenterer selskapets planer om å bygge bane for flytog til 1,2 milliarder kroner, en milliard mindre enn det den planlagte bybanen vil koste.
NSB tror flytoget vil ta 20 minutter fra sentrum til flyplassen, det er ni minutter raskere enn det den planlagte bybanen. Det som gjør at bybanen vil ta lengre tid er at den vil stoppe flere steder.
Hvor NSB ser for seg at flytoget vil gå. Hovedalternativet går via Nesttun, det andre via Fyllingsdalen.
To alternative traséer
Bybanen er planlagt i to byggesteg. I første byggesteg skal banen bygges til Nesttun, i det andre videre til Flesland. NSB ser for seg at deres prosjekt kan erstatte byggetrinn to for bybanen og dermed bli finansiert over riksveibudsjettet og ved hjelp av bompenger, i følge Bergens Tidene. Arbeidet med banen vil tidligst starte i 2012.
NSB er forberedt på at politikerne i byen mellom de sju fjell kanskje ikke er veldig begeistret for en konkurrent til kommunens egen bybane. Derfor har de også planene klare for et alternativt flytog-spor gjennom Fyllingsdalen via Søreide til Flesland.
Byrådsleder Anne-Grethe Strøm-Erichsen rister på hodet av NSB sine planer. Kommunen har lenge jobbet med å få NSB med på å bygge en bybane, men har ikke lykkes.
Advarer mot ny Gardemobane
Slik kan den fremtidige bybanen bli seende ut. (Montasje:Bergen kommune)
-Jeg reagerer veldig på dette forslaget. Her har NSB jobbet i det skjulte. Vi ønsket jo egentlig et samarbeid med NSB hele tiden, men de trakk seg ut fordi vi ønsket en bybane, altså et lettere togsett som kan gå i mer blandet trafikk og som kan stoppe på flere steder. Det er viktig for oss å understreke at bybanen ikke er et flytog. Bybanen skal erstatte kollektivtrafikken og transportbehovet som er stadig økende i området.
Strøm-Erichsen har heller ingen tro på kostnadsberegningene til NSB.
- Vi husker jo alle hva som skjedde med Gardemobanen og alle milliardene som gikk med der. Så prisen burde NSB være forsiktig å gå ut med, sier hun til NRK Hordaland.
Hun får støtte fra Monica Mæland i Høyre.
- Nå holder vi på med en plan for bybane. Disse planene til NSB burde vært samordnet med planene for bybane på et mye tidligere tidspunkt. Nå virker utspillet bare merkelig, sier hun til Bergens Tidene.
Tom Skauge i SV er derimot langt mer positiv til planene. Partiet har lenge kjempet for at en bybane til Fyllingsdalen også bør utredes. Skauge håper NSB sine planer kan få fortgang i dette.
-Jeg syns det er bra at flere trykker på for å gi Bergen bedre kollektivløsninger. De planene vi har i dag er utstrekkelige. Hovedplanene er motorveibygging. Vi mener det er viktigere å ha trykk på kollektivtrafikk og baner. Derfor kan NSB sine planer være positivt, sier Skauge.