Hopp til innhold

Ni tusen biler kjører «gratisveien» daglig – i går forsvant rekkverket

Ti meter betongrekkverk veltet rett av Hardangerveien. Nå er de smale Grimesvingene blitt enda smalere. – Det ser ikke bra ut, sier nabo.

Mur veltet ut i Grimesvingene

RASTE UT: Vegvesenets frykt var berettiget: Torsdag veltet hele det løse betongrekkverket – en ca. ti meter lang bit – av veien og ned i skråningen mot Grimevatnet. Bildet er tatt før Vegvesenet entreprenør natt til fredag satte opp betongklosser der muren sto.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

Etter at Bergen innførte rushtidsavgift, har trafikken på den bompengefrie fylkesvei 580 Hardangerveien økt. Mellom Arna og Midttun går traseen gjennom Grimesvingene, en smal og svingete vei der det oppstår kø flere steder når busser og lastebiler passerer.

Vegvesenet har lenge vært klare på at den kilometerlange strekningen ikke er dimensjonert for trafikkmengdene – rundt ni tusen kjøretøy i døgnet.

De har spesielt fryktet for konstruksjonene i en av svingene, der betongrekkverket har sprukket opp og stått på skeive.

Kødannelsene blir i alle fall ikke noe mindre nå.

Gunnar Kråkenes i Statens vegvesen

– Nå har det passert en grense for hva som er OK. Det er rett og slett en svikt i fundamentet, sa Gunnar Kråkenes i Statens vegvesen til BT i forrige uke.

Og frykten viste seg berettiget: Torsdag veltet hele det løse betongrekkverket – en ca. ti meter lang bit – av veien og ned i skråningen mot Grimevatnet.

– De har satt opp betongklosser i natt, men veien er blitt veldig innsnevret. Det ser ikke bra ut, forteller nabo Oddvin Hellegård, som fra stuevinduet ser rett ned på muren.

Gunnar Kråkenes

LOVER RASK UTBEDRING: – Vi har ikke noe ønske om å dra dette ut i langdrag, sier Gunnar Kråkenes, ansvarlig for vedlikehold i veiavdelingen til Statens vegvesen.

Foto: Oddgeir Øystese

– Stopper helt opp

Dermed er den overbelastede veien blitt enda mer presset.

– Når det kommer to store biler samtidig, stopper trafikken helt opp, sier Hellegård.

Vegvesenet forklarer mursvikten med at veien har blitt utvidet litt og litt, noe som har ført til et stadig skjørere fundament i veikanten.

Det er ikke bare nedenfor meg det er slik. Hele veien er dårlig.

Oddvin Hellegård, nabo

– Når man asfalterer disse veiene, legges asfalten litt lenger ut hver gang, for å utvide veien. Da blir det ikke all verdens styrke i fundamentet, sier Kråkenes i Vegvesenet.

– Det er ikke bare nedenfor meg det er slik. Hele veien er dårlig, mener Hellegård.

Fjellet og vannet begrenser mulighetene for betydelig opprusting av hele strekningen, men Vegvesenet lover at det utraste betongrekkverket raskt skal erstattes.

– Gamle veikanter er jo simple saker. Vi var jo klar over at fundamentet var svekket, og har på gang en utbedring. Vi regner med å få det til før sommeren, sier Kråkenes.

Trafikk Heldal HArdangervegen

FLERE BILER: Slik endret trafikken seg på Hardangervegen ved Heldal etter innføringen av rushtidsavgift.

Foto: Statens vegvesen

– Kødannelsene blir i alle fall ikke mindre

Han har ikke selv fått rapporter om tilstanden på veien etter at muren raste ut, men mener det skal være trygt å bruke den.

– Vi har ikke noen indikasjoner på at veien kan rase ut, da ville vi sett sprekker i asfalten. Så lenge man holder seg innenfor der det er markert at man kan kjøre, regner jeg med at det er trygt, sier Kråkenes.

– Vil du fraråde folk å velge denne veien nå?

– Nei, ikke av sikkerhetshensyn. Men kødannelsene blir i alle fall ikke noe mindre nå, påpeker Kråkenes.

Mur veltet ut i Grimesvingene stort

KØPROBLEMER: Når busser og lastebiler kjører gjennom Grimesvingene, er det flere steder så smalt at trafikken stopper opp.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK