Hopp til innhold

Når tunnelen åpner, inviterer Dagfinn til fest midt i veien

ØVRE GRANVIN (NRK): Dagfinn Haugen har i årevis levd med trafikkstøy og nestenulykker like utenfor stueveggen. Nå kan naboene til den krappe riksveisvingen snart puste ut.

Dagfinn Haugen

BOR I UTSATT SVING: – Vi ser frem til at trafikken forsvinner. Vi har snakket med naboene om å lage til en fest, med langbord midt i svingen, sier Dagfinn Haugen.

Foto: Tale Hauso / NRK

– Bråket har blitt en vane for oss som bor her. Men trafikken har økt mye de siste årene, så vi merker det jo mer og mer, sier Dagfinn Haugen.

På Øvre Vassenden bor han kloss i det som må være en av Norges skumleste riksveisvinger i forhold til trafikkmengde, på riksvei 13 mellom Granvin og Voss.

Veien er omkjøringsvei for den ulykkes- og rasutsatte E16.

– Det er mye bråbremsing. Når to trailere møtes i svingen, kan de ikke passere hverandre. Det har vært mange nestenulykker, sier Haugen.

Om sommeren hender det han må hjelpe turister som har kjørt seg fast. Haugen har bistått både med dirigering og å få campingvogner opp fra grøften.

– Det blir ofte en del kaos, sier riksveinaboen.

Jobergtunnelen

NORGESNYHET: Jobergtunnelen skal bli rundt 2000 meter lang. Hundre meter skal drives med en metode som tidligere er uprøvd i Norge.

Foto: Tale Hauso / NRK

Vegvesenet: – Ikke trygt her

Men nå er det snart slutt på bråk, nestenulykker og trafikkdirigering for Dagfinn og naboene.

Et lite stykke unna, ved Joberget i Øvre Granvin, har Vegvesenet nemlig begynt å sprenge seg gjennom fjellet. Snart skal bilene kjøre gjennom det, i stedet for forbi huset til Dagfinn.

Jobergtunnelen inngår i «Vossapakko», E16- og riksvei 13-pakken som var en del av regjeringens «krisepakke» i 2009.

Arbeidet begynte i september, og så langt har Vegvesenet fått sprengt seg rundt hundre meter inn i fjellet. Dermed gjenstår 1900 meter på tunnelen, som settes pris på av langt flere enn beboerne på Øvre Vassenden.

– Ja, absolutt. Det er mange som har etterspurt en tunnel forbi Joberget. Det er ofte rasfare, og det kommer stadig ned litt stein, så det er ikke helt trygt her, sier Bjarne Løne, byggeleder i Statens vegvesen.

Bjarne Løne

BYGGELEDER: Bjarne Løne i Statens vegvesen.

Foto: Tale Hauso / NRK

Første gang i Norge

For å komme seg gjennom de løse steinmassene som gjør strekningen rasutsatt, brukes en spesiell drivingsteknikk kalt «steel pipe umbrella» på deler av tunnelen.

Det er første gang denne metoden brukes på en norsk tunnel.

– Vi går inn i moreneryggen og tar ut massene meter for meter, mens vi sikrer med stålbuer, sprøytebetong, armeringsnett og massebolter etter hvert, forteller Løne.

Tunnelen åpner i 2017. Da kan bilistene kjøre direkte fra et annet «Vossapakko»-prosjekt, Tusbergtunnelen, som daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa åpnet for fire år siden, og inn i Joberget.

Jobergtunnelen kart

NY TUNNEL: Den nye tunnelen gjennom Joberget gir beboerne på Øvre Vassenden en ny hverdag.

Foto: Statens vegvesen

Fest i veien

Da får beboerne på Øvre Vassenden snudd trafikkhverdagen på hodet, noe som borger for en skikkelig gatefest – i ordets rette forstand.

– Vi ser frem til at trafikken forsvinner. Vi har snakket med naboene om å lage til en fest, med langbord midt i svingen, smiler Dagfinn Haugen.