Hopp til innhold

Nå skal Rallarvegen rustes opp

I neste uke starter opprustningen av den nedslitte sykkelveien øst for Finse.

Rallarvegen

SKAL UTBEDRES: Smalsporede veier og stein i midten av sykkelbanen er noen av utfordringene på Rallarvegen. Nå skal veien utbedres.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Mange har syklet Rallarvegen i år

POPULÆR: Syklister fra hele landet kommer til Rallarvegen for storslåtte naturopplevelser. Men mye stein i veien har begynt å by på problemer for mange syklister.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

For nå er det meste av pengene på plass til den poppulære veien over Hardangervidden. Sykkelsesongen er også snart slutt.

Utbedringene er kostnadsberegnet til 1,2 millioner over tre år, skriver avisen Hordaland.

Mye velvilje

Penger fra en rekke givere gjør opprustningen mulig. Så langt har det kommet inn rundt 900 000 kroner. Når så jernbaneverket skyter inn resten er finansieringen på 400 000 kroner per år på plass.

Støtte har kommet inn fra en rekke private virksomheter. De fleste som har ytt penger gir samme summen over tre år. Blant annet har Eco Energi lagt 300 000 kroner på bordet. Også mange privatpersoner har bidratt med støtte.

– Det er ikke lett å be om penger fra en gruppe folk, som ikke tilhører området. Syklistene kommer fra mange steder i Norge og fra utlandet. Men vi har møtt velvilje, forteller lederen i veilaget mellom Finse og Storurdi, Edvar Sæbø til avisen Hordaland.

Syklistene punkterer

Det har ikke vært gjort noe med veien på mange, mange år. Det bærer den preg av, forteller lederen i veilaget i et intervju med NRK.

– Veigrusen har rent vekk med vårflommene og det er bare stein igjen mange steder på veien. Vi har fått inn en del klager fra syklistene på at det er for mye stein og mange punkterer. De få bilene som kjører her har heller ikke hatt det kjekt, sier Sæbø.

– Hva skal gjøres fremover?

– Det skal grøftes en del og så skal det gruses opp. Men grusingen kommer nok ikke i gang før til neste sommer fordi vi får ikke tak i grus før det.

– Når vil veien stå ferdig?

– Dette løftet vil ta rundt tre år. Etter det regner vi med at det bare blir et vanlig, årlig lite vedlikehold.

– Vil opprustningsarbeidet få noen konsekvenser for syklister?

– Nei, vi jobber kun i ukedagene, ikke i helgene. Dessuten er det stort sett bare en gravemaskin som kommer til å holde på, sier Sæbø til NRK.

Syklister på Rallarvegen

KOSTER 1,2 MILLIONER: Å ruste opp veien øst for Finse.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Motoravgift for hytteeiere

Hytteeiere i området er blitt bedt om å betale inn 1000 kroner i året over de neste tre årene. Når de har gjort det kan de få kjøre gratis på veien om kravet til kjøreløyve er godt nok. Men Rallarvegen er først og fremst en sykkelvei, forsikrer lederen i veilaget.

– Nå er dette sykkelvei, og skal være det. Men det skal gå an å kjøre etter særskilt strenge regler og løyver. Slike løyver skal fremdeles Jernbaneverket gi, sier Sæbø til avisen Hordaland.

De hytteeierne som av en eller annen grunn ikke bil betale summen må i stedet punge ut med depositum pluss en ekstra sum hver gang de får løyve.

– Det ser ut til at folk har skjønt hvor viktig veien er. Allerede har to huseiere og to hytteeiere lagt ut summen og vel så det.

Også jegere må kunne legge ut 1000 kroner i tre år. Da slipper de engangsavgiften.