Hopp til innhold

Nå får de samme billettpris som resten av Bergen

Én billett og én pris for tog, buss og bybane: Etter mange års kamp får folk fra Arna endelig reise kollektivt for samme pris som resten av Bergen.

Gunnar Eide

– FANTASTISK: – Dette er en fantastisk nyhet. Vi i Arna har ventet på dette lenge, og hadde nærmest begynt å gi opp. At vi blir sidestilt med de andre bydelene i Bergen, er på tide, helt rettferdig, og veldig gledelig, sier Gunnar Eide.

Foto: Kjetil Rydland / NRK

De fire flertallspartiene på fylkestinget, Ap, SV, Sp og KrF, har vedtatt å innføre enhetstakst på lokaltoget fra Bergen til Arna og Trengereid.

Det betyr at pendlere som reiser med både buss/bybane og tog, slipper unna med ett månedskort.

– Dette er en stor forbedring for dem som bor øst for Bergen sentrum og bruker kollektivtransport, sier Pål Kårbø (KrF).

I dag koster et kombinert buss-, bybane og togkort 1045 kroner, 300 kroner mer enn for dem som ikke tar tog.

Fra 2016 får alle samme pris: 765 kroner.

Dermed vil en gjennomsnittlig togpendler, som også benytter seg av annen kollektivtransport, spare over 3.000 kroner i året.

For enkeltreiser slipper man å betale både for bussen/bybanen (35 kr) og toget (38 kr). Den nye fellestaksten blir 36 kroner i 2016.

Arna stasjon

SAMME PRIS: Nå kan togreisende fra Arna reise videre med buss eller bybane på samme billett. Det vil gjøre det langt billigere å være pendler fra bydelen.

Foto: Renold Tennysen Christopher / NRK

Vil ha NSB med på spleiselag

Helt siden enhetstaksten på buss i Bergen ble innført i 2007, har innbyggere i Arna kjempet for å gjøre den gjeldende også for toget, slik man har fått til i Trondheim, og slik Ruter og NSB også har blitt enige om i Oslo.

KrF er blant partiene som har engasjert seg, uten å lykkes i å få NSB til å ta utgiftene for billettpriser.

– Disse fire samarbeidspartiene har i tidligere alternative budsjettforslag alle lagt inn en satsing på enhetstakst på toget til Arna. Når vi nå har mulighet til å gjøre noe med det, så leverer vi, sier Kårbø.

– Vi mener egentlig at NSB burde vært med på et spleiselag, men den dialogen får vi ta i ettertid.

LES OGSÅ: Dobbel pris for pendlere fra Arna

Shanthi Madhy

GLAD FOR PRISNEDGANG: – Jeg jobber på apoteket i Arna, og synes det er veldig dyrt å reise, så dette er veldig bra, sier Shanthi Madhy.

Foto: Kjetil Rydland / NRK

– Bybanen til Arna

De fire partiene bruker 12 millioner på prisutjevningen.

– Dette har vært en viktig sak i mange år, ikke minst for Arbeiderpartiet. Vi har lovet det i den politiske plattformen, og det klarer vi nå å innfri. Det betyr at alle bydelene får de samme mulighetene. Jernbanen er jo bybanen til Arna, og det er viktig at de er inkludert i det samme prisregimet som resten av Bergen, sier fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap).

Bente Bondhus (Sp), Anne Gine Hestetun (AP) og Pål Kårbø (KrF)

SIKRER ENHETSTAKST: Bente Bondhus (Sp), Anne Gine Hestetun (Ap) og Pål Kårbø (KrF) sikrer sammen med SV samme pris på tog og buss.

Foto: Sølve Rydland / NRK

– Gale prioriteringer

Tidligere fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) er skeptisk til togsubsidieringen.

– Det vil nok være hyggelig for de reisende mellom Arna og Bergen, og jeg skjønner rettferdighetsspørsmålet. Men det virker veldig bakvendt på meg at fylkeskommunen skal sende staten en gave på 12 millioner, sier Nilsen.

Han er generelt kritisk til arvtakernes kollektivprioriteringer for 2016.

20 millioner brukes på å dempe prisveksten på månedskort og enkeltbilletter, fra 4,5 prosent, slik fylkesrådmannen foreslo, til 2,5 prosent.

Ap, KrF, SV og Sp bruker også 10 millioner på å øke med 400 daglige bussavganger når køprisingen blir innført.

– Det er mange gale prioriteringer. De tar penger fra investeringssiden og putter over på driftssiden, og øker gjeldsgraden, sier Nilsen.

BAKGRUNN: Dobbel pris for pendlere fra Arna