Hopp til innhold

Nå er det sjåførene som står i taxikø

Taxikø har fått en ny mening. Nå er det drosjene som står i kø for å få kunder.

Taxinæringen merker at arbeidsløsheten har gått opp. Færre tar taxi og flere vil kjøre taxi. Det skaper problemer.

MANGE BILER Å VELGE MELLOM: Skal du ta taxi fra for eksempel Flesland i Bergen er det bare å velge og vrake mellom bilene. Noen av sjåførene venter så mye som fem timer daglig på å få passasjerer.

Det skyldes ikke at taxinæringen går godt, snarere tvert imot.

Nedgang i oljenæringen og større arbeidsløshet fører til færre taxikunder. Men det gjør også at flere vil bli taxisjåfør.

– Det er større arbeidsledighet som gjør til at vi har større pågang på sjåførkursene våre, det er flere som ønsker å bidra i drosjenæringen, forklarer administrerende direktør i Bergen Taxi, Jan Valeur.

– Bruker fem timer på venting

Jan Grønvik er en av de mange sjåførene som står og venter. Han har talt inntil 90 andre biler utenfor Flesland flyplass i Bergen.

– Halve skiftet går til venting. Så da blir det råkjøring mellom venteperiodene, sier han.

Flere selskap slår seg opp i byene, men passasjerene velger annen og billigere transport.

Mange av sjåførene bekymrer seg for inntekten. Grønvik er en av dem.

– Ja, jeg bekymrer meg. Det er for mange biler i byen nå. Det har jo kommet flere selskaper også, sier han.

Magnus Heimvik er av sjåførene som bruker mye av dagen på å vente.

– Hvor mye sitter du og venter i løpet av en dag?

– Det blir fort totalt 5 timer eller noe sånt, sier han.

Prisene presses oppover

Overflod av drosjer merkes over hele landet ifølge Jørgen Aarhaug ved Transportøkonomisk institutt.

– Kort forklart er det mange som har drosjekjøring som alternativ inntekt. Det vil si at de har en annen hovedjobb. Blir de sagt opp fra den, og generelt i tider med mye arbeidsledighet, så er drosje et alternativ, forklarer han.

Man skulle kanskje tro at flere biler betyr lavere priser, men det er snarere tvert imot.

– Vi kan nok forvente oss høyere priser. Det er fordi de små sentralene ikke kan øke størrelsen på markedet sitt ved å sette ned prisene, men de kan kompensere noe for inntektstapet til sjåførene ved å sette opp prisene, sier Aarhaug.