Hopp til innhold

Musikkbyen der «alle spiller med alle»

Hvordan kapret Bergen nesten hver tredje spellemannspris i år? Flere i musikkmiljøet gir noe av æren til en helt spesiell delekultur.

The Megaphonic Thrift (Foto: Eirik Lande)

FØRSTE PRIS: The Megaphonic Thrift fikk sin første Spellemann i helgen. I mange år har de samarbeidet med andre før de nå slo gjennom på egen hånd.

The Megaphonic Thrift (TMT) var ett av hele syv navn fra Bergen som vant en Spellemannpris lørdag.

Selv om medlemmene i TMT anser gruppen som deres hovedprosjekt, har gruppens medlemmer i årevis også spilt med en rekke andre band og artister.

– Man tenker først at man kan vel være med litt i et band. Men så tar det lille prosjektet av, og plutselig spiller du i to eller tre band samtidig, sier gitarist og vokalist Rikard Myklebust.

Nesten hver tredje spellemannspris gikk til bergensrelaterte musikere. Flere i musikkmiljøet mener det skyldes den gode delekulturen som eksisterer.

Det er veldig typisk Bergen å dele både scene og musikk

Tarjei Strøm

– Samarbeid er typisk Bergen

– Det virker som at Bergen har et veldig åpent musikkmiljø på tvers av sjangrer. Det er inspirerende for folk at det er samarbeid mellom forskjellige grupper og at artiser ikke sitter i hver sin leire, sier Jørgen Træen.

Han er musikkprodusent i Duper Studio i Bergen, og har i over to tiår spilt inn og produsert musikk i musikkmiljøet både i byen og ellers i landet. Han ble også takket og genierklært av Susanne Sundfør da hun fikk årets produsentpris.

Tarjei Strøm Tor-Otto Totto Mjelde Stjernepose

TYPISK BERGEN: Tarjei Strøm (t.v.) mener Bergen er en helt unik by når det kommer til å dele på artister seg imellom. Her sammen med kollega Totto Mjelde.

Foto: NRK

Træen får støtte av Tarjei Strøm, programleder i NRK P13. Strøm er selv vaskeekte «dele-musiker» for artister som Ralph Myerz & The Jack Herren Band, Datarock og Lars Vaular.

– Bergen er en liten by, og det regner mye. Når band og artister først treffes skjer det eksempelvis på samme utesteder som Victoria Pub og Garage. Her oppstår dele-kulturen på en naturlig måte i samtaler om referanser og musikklidenskap.

Strøm nevner også rap-kollektivet NMG/G-huset som et eksempel på dele-kulturen.

– Da Kanye West spilte i Bergen skulle Lars Vaular varme opp. Likevel inviterte Lars vennene hans fra A-Laget opp på scenen for å gjøre egne låter. Det er veldig typisk Bergen å dele både scene og musikk, avslutter Tarjei Strøm.

Indie-vinnerne: Njål Clementsen, Rikard Myklebust, Linn Frøkedal
Foto: Nam Nguyen / NRK

– Noen ganger krasjer det

The Megaphonic Thrift er glad for den gjeve prisen, men jobber allerede med et nytt album. Selv om TMT håper at spellemannsprisen kan gi dem et større publikum og mer publisitet, har de et jordnært syn på hele Spellemannsprisen.

– Spellemannsprisen er en prisutdeling som mammaer og pappaer vet om, sier Rikard Myklebust.

For gitarist Njål Clementsen i TMT betydde hans mange oppdrag at han ikke fikk ta imot prisen lørdag. Mens bandet fikk sin første Spellemann, var han i Oslo for å spille med et annet band, Electric Eye.

– Det er jo fint å spille i flere band, men noen ganger krasjer det, sånn som nå.

Aurora vant prisen, Årets nykommer. Dette er hennes første Spellemannspris

NYKOMMER: Aurora, en av syv Spellemann-vinnere, fra bergensmiljøet, fikk prisen for årets nykommer.

Foto: Rashid Akrim, NRK P3 / NRK