Hopp til innhold

Muriel overlevde angrepet fra to norske torpedobåter

Onsdag var det 75 år siden en av de store katastrofene under 2. verdenskrig. 13. februar 1944 ble hurtigruteskipet «Irma» og lasteskipet «Henry» senket utenfor Mørekysten. Til sammen 65 mennesker omkom.

Muriel Kathleen Michelsen

MURIEL KATHLEEN MICHELSEN: En av 25 som overlevde angrepet på Hustadvika.

Foto: NRK

Det er en stille og stjerneklar februarkveld i 1944. Hurtigruteskipet «Irma» stamper seg over det åpne havstykket Hustadvika utenfor Mørekysten. Skipet er bygget i 1905, og eid av Det Bergenske Dampskibsselskab.

Klokken nærmer seg 18 da det smeller, ikke langt fra Hestskjæret fyr. To norske torpedobåter har angrepet det 39 år gamle skipet. Det knekker i to og tar passasjerer og mannskap med seg ned i havdypet.

Lasteskipet «Henry», som kommer til unnsetning, blir også torpedert. Til sammen 65 mennesker omkommer i det iskalde havet denne februarkvelden.

Video DS Irma senket på Hustadvika - vraket funnet

HURTIGRUTESKIPET DS «IRMA»: Senket på Hustadvika 13. februar 1944

Foto: Nyhetsspiller

– Virvlet gjennom sjøen

61 av de omkomne befant seg om bord på «Irma». Fire av de omkomne var mannskap på «Henry». Bare 25 personer kom fra det med livet i behold.

En av dem var Muriel Kathleen Michelsen.

– Jeg satt på køyekanten i lugaren og snakket med en annen passasjer. Jeg vet ingen ting annet før jeg virvlet gjennom sjøen og nedover mot bunnen, sa Michelsen i et intervju til NRK i 1996.

– Jeg lurte på om jeg drømte og hva det var som skjedde. Plutselig forstod jeg det hele. Jeg skjøt fart mot overflaten. Der var det folk som ropte.

– Noen skrek om hjelp, mens andre bare lå og fløt. Samtidig ble vi beskutt. Kuler føy rundt ørene på oss. Ildkuler fløy gjennom luften.

Også Kirsten Dragenes, som var del av mannskapet på «Irma», overlevde.

Muriel Kathleen Michelsen

HER SKJEDDE TRAGEDIEN: Muriel Kathleen Michelsen ved Hestskjæret fyr i 1996.

Foto: NRK

Reddet opp i livbåt

Muriel Kathleen Michelsen så selv «Irma» gå ned. Skipet var delt i to. Selv ble hun reddet opp i en livbåt fra lasteskipet «Henry».

– Det var jo krig. Mannskapene på de norske torpedobåtene gjorde det de fikk ordre om å gjøre. I ettertid har jeg jo skjønt at de hadde forstått at det var hurtigruten som kom. Det gjør det som skjedde mer spesielt og betenkelig.

Norsk motortorpedobåt fra 2. verdenskrig

NORSK MOTORTORPEDOBÅT: Det var to slike som angrep de to skipene, «Irma» og «Henry».

Foto: NRK

Trodde de angrep tysk konvoi

De to norske torpedobåtene som deltok i angrepet, lå i skjul ved Averøy og ventet på en tysk konvoi. «Irma» var utstyrt med luftvernkanoner. Mannskapene på torpedobåtene skal derfor ha trodd at «Irma» og «Henry» var del av denne konvoien.

I 1999 ble vraket av «Irma» lokalisert på 200 meters dyp.

I 2002 avduket Kong Harald et minnesmerke i Sveggen i Averøy kommune. Steinskulpturen «Stille rom» er laget av kunstneren Geir Stormoen. På en bronseplate med utsikt til stedet der de to skipene ble senket står navnene til alle dem som omkom.

Kong Harald avduker minnesmerke på Averøy

AVDUKET MINNESMERKE: Kong Harald på Averøy i 2002.

Foto: Kjell Herskedal / NTB scanpix