Hopp til innhold

Mer læring – mindre ekstraarbeid

Lærerne skal få mer tid til det de kan, nemlig å undervise. Det lovet kunnskapsministeren i en Stortingsmelding i dag. Kartlegging og rapportering har blitt en stadig større del av lærernes hverdag.

Video Mer tid til undervisning

I dag var det tid for egenvurdering for tiendeklassinger ved Storetveit skole i Bergen. Om bare få dager får de vitnemål, men i løpet av ti grunnskoleår har også lærerne brukt mye tid på annet enn undervisning i klasserommet.

– Veldig mye blir sagt om igjen mange ganger og det blir et langt dokument som det er utrolig vanskelig å forholde seg til å bruke på en fornuftig måte, sier Per Tillier, kontaktlærer på Storetveit skole.

LES OGSÅ: – For lite vekt på undervisningen | Hetsar nynorsk i bergensskulen

Slutt på ekstraarbeid

Handlingsplaner, dokumentasjon og ulike rapporter er en stor del av hverdagen, men nå vil kunnskapsminister Kristin Halvorsen ha slutt på alt ekstra-arbeidet.

Kristin Halvorsen

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen

Foto: Erlend Aas / Scanpix

Lærerne skal bruke mer tid på det de kan best, nemlig å undervise. I en stortingsmelding foreslår hun tiltak som skal gi lærerne mer tid til dette.

For å frigjøre tid skal antallet handlingsplaner og strategier i skolen reduseres.

– Jeg tror mange ber om for mye dokumentasjon og testing på toppen av det nasjonale. Utvalget anbefaler kommunene med å være veldig kritisk og tilbakeholden med det, sier Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV).

Hun håper at et enklere regelverk og færre sentrale pålegg vil føre til at lærerne i større grad blir å se i klasserommene.

LES OGSÅ: Blir ikke kvitt mobbingen | Lesing er mer enn å kunne bokstaver | Ny regel gir fraværsfrykt i skolen | 1 av 3 fullfører ikke videregående

Skolebyråd: Vil ivareta kartlegging

Filip Rygg

Skolebyråd i Bergen, Filip Rygg

Foto: Andreas Grimsæth / NRK

Men elever og lærere i Bergensskolene kan ikke regne med færre kartleggingsprøver, i alle fall ikke prøver som kommunen selv står bak.

– Vi er nødt til å ha kartleggingsprøver der Statens svikter. På en del fag har ikke staten vært på banen, da må kommunen være på banen. Vi er nødt til å ansvarliggjøre de som jobber i skolen, sier Filip Rygg (KrF), byråd for barnehage og skole i Bergen kommune.

Tilbake på Storetveit skole hilser kontaktlæreren for tiendeklassingene, Per Tillier, stortingsmeldingen velkommen. Han mener forslaget er et steg i riktig retning.

– Ingenting blir bedre bare av å måle det. Det må også følges opp med ressurser, mål og mening.