TV-sjefene i Norge samlet seg mot en «felles fiende» på Nordiske Mediedager i Bergen i dag.
– Netflix fikk altfor lite konkurranse, sa TV 2-sjef Olav T. Sandnes, og pekte på at strømmegiganten stakk av med en halv million norske abonnenter mens de norske TV-kanalene kranglet seg imellom.
LES MER:
Men også NRK fikk gjennomgå under TV-toppmøtet.
– NRK konkurrerer om seere fordi de kan. Vi andre konkurrerer om seere fordi vi må, sier Morten Micalsen, administrerende direktør i TV3-eier MTG.
– «Anno» kopierte «Farmen»
De kommersielle kanalene mener NRKs økonomiske muskler må innskrenkes, og viser blant annet til at allmennkringkasteren stikker av med rettigheter til store sportsarrangement uten at de kommersielle er i stand til å konkurrere.
– NRK er som et slags Chelsea i Tippeligaen. Vi har ikke de samme økonomiske betingelsene, sier Micalsen.
NRK har hverken brukt penger på rettighetene til Chelseas kamper i Premier League eller Champions League, eller de norske tippeligakampene, men TV3-sjefen bruker fotballmetaforen som bilde på det han mener er et generelt konkurransefortrinn for NRK.
– Jeg mener for eksempel det ikke er nødvendig at NRK konkurrerer i alle sjangre innenfor norske egenproduksjoner, sier Micalsen, og viser til det han mener er klare likheter mellom TV 2s «Farmen» og NRKs «Anno».
– Mange vil kalle det en slags kategorikopi, sier Micalsen.
– Noe var veldig likt «Farmen»
TV Norge-eier SBS Discovery vil ikke kaste seg på kritikken, som blant annet går ut på at NRKs satsing på reality hindrer de kommersielle TV-kanalene i å tjene penger på slike serier.
– Vi registrerte at noe var veldig likt «Farmen», sier Olav T. Sandnes, administrerende direktør i TV 2.
– Det er viktig at vi har en debatt om hva samfunnsoppdraget til NRK skal være, sier Sandnes, som mener de kommersielle aktørene må ha noen programsjangre for seg selv.
– Trenger underholdning for å nå frem med det viktige
I går ble det kjent at NRK trekker seg ut av UT.no, grunnet manglende ressurser etter at kringkastingssjefen kun fikk en tredjedel av den lisensøkningen han ønsket seg. I juni kommer regjeringen med sitt forslag til hvordan de vil at fremtidens NRK skal se ut.
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen frykter NRKs gjennomslag i befolkningen vil bli innskrenket dersom de kommersielle får det som de vil, og at det vil bli vanskeligere å oppfylle allmennkringkasteroppdraget.
– Vi vil ikke nå frem med det viktige stoffet, om valget, for eksempel, dersom vi ikke også ellers har et forhold til publikum på fredager, lørdager og hverdager, sier han.
LES OGSÅ: