Viss du i dag vil reise med tog frå Bergen til Berlin, må du rekne med ei total reisetid på 24 timar. Minst 20 timar på toget, og med fire togbytte, i Oslo, Göteborg, København og Hamburg.
MDG meiner Noreg bør satse på å halvere denne reisetida.
– Vi vil ha ein «Hansaekspress». Eg vil at når ein går på jernbanestasjonen i Bergen, skal det stå Berlin, København, Stockholm og Hamburg på nokre av toga, seier fungerende partileiar Arild Hermstad.
– Til Berlin!
På jernbanestasjonen i Bergen går Siren Moe-Nilsen og Linda Mikalsen av toget etter ein tur til Voss. Dei likar tanken på ei 11 timars direkterute til litt meir eksotiske Berlin.
– Det hadde vore knall. Vi pakkar niste. No skal vi til Berlin!
Torsdag la MDG fram sitt alternative forslag til Nasjonal transportplan for perioden 2022-2033.
– Er «Hansaekspressen» eit konkret NTP-forslag, eller først og fremst ein visjon?
– Dette er sentralt for oss. Vi kan ikkje leve isolert frå det som skjer i resten av Europa. I nabolanda våre blir det investert hundrevis av milliardar i raskare og fleire tog. Medan vi her i Noreg diskuterer korleis vi skal spare inn eit kvarter til Voss. Det blir for smått.
Godt samvit
I staden ser MDG føre seg å få reisetida Bergen - Berlin ned i 11-12 timar.
– Då kan familiar, vennegjengar og nyforelska reise på helgetur med godt samvit, meiner Hermstad.
Stortingsrepresentant Helge André Njåstad i Framstegspartiet bles av visjonen.
– La oss først sørge for at bergensarane kan reise trygt til Voss og ferjefritt til Stavanger, før vi tenker på helgetur med tog til Berlin, meiner han.
I dag står det berre «Arna», «Voss», «Ål» eller «Oslo S» på tavlene på Bergen stasjon.
Reiselivsdirektør i Bergen, Anders Nyland, ler godt når vi ber han sjå føre seg «København», «Hamburg» og «Berlin».
– I klassisk bergensk mangel på sjenanse må eg seie at det hadde vore ganske stilig.
Han har ikkje høyrt om ein slik visjon før, men meiner direktetog Bergen - Berlin kan vere spennande.
– Tyskland er ein svært viktig marknad for Bergen og Vestlandet. Grådig mange tyskarar vil hit, Bergensbanen er ein spektakulær målte å komme hit på, og miljøvenlege og effektive reisemåtar er interessante.
Dyrt
Visjonen til MDG blir ikkje billig. På norsk side vil partiet sette av rundt 60 milliardar kroner:
- 14,7 milliardar kroner til ny Vossebanen
- 25 milliardar kroner til Ringeriksbanen
- 5 milliardar kroner til høgfartsbane Oslo - Göteborg
- 15 milliardar kroner til dobbeltspor Intercity til Fredrikstad
I tillegg vil MDG sette av to milliardar kroner til utgreiing av høgfartsbane Oslo - Stockholm, og «fleire milliardar kroner» til moderne togvogner tilpassa nattog og betre mobil- og nettdekning langs jernbanen.
Danmark og Tyskland byggjer for tida ny jernbanelinje kombinert med motorveg i ein 18 kilometer lang senketunnel under Femernstredet. Togreisa København - Hamburg blir to timar kortare når den opnar i 2029.
– Frå same tidspunkt bør vi kunne drøyme om å kunne ta toget frå Bergen til Berlin dobbelt så fort som i dag. Dette blir litt som «Orientekspressen» men i ei moderne utgåve med raske, komfortable tog, seier den bergenske MDG-leiaren.
– Bergen er 1000 km frå Berlin?
– Hovudproblemet er at det tar alt for lang tid Bergen-Oslo, og derifrå er vi for dårleg kopla på lyntoget Göteborg-København-Hamburg.
Heller enn autobahn til Trondheim
Hermstad avviser at det er urealistisk å ha ei hurtigtogslinje Bergen-Oslo ferdig samtidig med tunnelen under Femernstredet mellom Danmark og Tyskland om åtte år.
– Mange av planane som får reisetida på Bergensbanen ned under fem timar er allereie prosjektert. Dei manglar berre pengar. Og Sverige er veldig ivrige på å bygge ut Oslo-Göteborg, men norske samferdslestyremakter held tilbake.
Utan samanlikning elles: Medan MDG er mot motorvegplanar og ønsker å knytte Berlin til Bergen med høgfartstog, planla Hitler i si tid å bygge ein firefelts autobahn frå Trondheim til Oslo og direkte vidare til Berlin.
– Bergen har alltid vore knytt til omverda, og vi må ha ambisjonar om å kunne reise til kontinentet med internasjonale hurtigtog, seier Hermstad.