Hopp til innhold

Mange vil kjøpe gammel hurtigrute

En salgsannonse på Finn.no skulle berge hurtigruteskipet «Kong Olav». Nå har kjøpere fra Norge, Sverige og Abu Dhabi meldt sin interesse.

MS Kong Olav

SLITEN KONGE: Den gikk i rute i mange, mange år som hurtigrute i Norge. Nå er alternativene for «Kong Olav» opphugging eller nye eiere.

Foto: mskongolav.net

Den 287 fots lange «Kong Olav» har vært utenlands i 15 år, etter å ha tjenestegjort på hurtigrutestrekningen i over 30 år.

I et forsøk på å få skipet tilbake til Norge – og unngå at det blir hugget opp til spiker – la kaptein Jan-Olav Storli skipet ut til salgs på Finn.no forrige uke.

– Veldig spennende

Med teksten ”Historisk hurtigruteskip til salgs” og en pris på 5,2 millioner kroner, håpet Storli å få norske båtinteresserte til å redde det gamle praktskipet. Annonsen ga umiddelbar respons.

– Det har vært mange interesserte som har tatt kontakt. Det er folk som virkelig ser potensial i båten og som deler entusiasmen for å bevare den.

– Dette er veldig spennende, og det ser ut som at Kong Olav med litt hell og lykke kan bli berget, sier Storli.

Han fungerer som kontaktperson for den burmesisk-thailandske familien som ikke har fått brukt båten til noe siden de kjøpte den i 1997. Meningen da det ble solgt den gang var at det skulle brukes som kasino, hotellskip eller dykkerplattform.

MS Kong Olav

KAN DEN FIKSES? 'Kong Olav' er ligger i svært dårlig forfatning i Asia. Båten vil koste flere millioner bare i opprustning.

Foto: mskongolav.net

Men alle planene havarerte, og for øyeblikket ligger skipet i opplag ved Son Island i Burma/Myanmar på grensen til Thailand.

Kjøpere i Nederland, Sverige og Abu Dhabi

Interessen for den nedrustede og forfalne båten hadde latt vente på seg, men etter at NRK.no skrev om saken begynte telefonen å ringe.

– Det er kommet inn interesse fra fire eller fem norske privatpersoner og selskap, og selskap fra både Sverige, Nederland og Abu Dhabi har tatt kontakt, sier Storli.

De arabiske interessentene har sagt de ønsker å bygge om båten til en privat luksusyacht.

– Jeg blir litt satt ut når jeg ser det store engasjementet hos folk. Jeg har selv en stor forkjærlighet for skipet, som har blitt sagt at det er vakreste hurtigruteskipet i norgeshistorien.

Jan-Olav Storli

VIL REDDE KONGEN: Kaptein Jan-Olav Storli har engasjert seg for å hente det gamle hurtigruteskipet tilbake til Norge.

Foto: Privat

Han har også blitt kontaktet av mange privatpersoner som vil gi pengegaver til et fond som kan hente båten hjem. Storli understreker at han ikke samler inn penger, men kun skal sette potensielle kjøpere i kontakt med de asiatiske eierne.

Kan bli hugget opp i Asia

Med de mange potensielle norske og utenlandske kjøperne, har Storli tro på at Kong Olav nå kan komme hjem til Norge.

Båtentusiasten krysser fingrene for at båten heller blir et fremtidig hotellskip i en norsk havn - enn en luksusbåt i Abu Dhabi.

– Det håper jeg virkelig, det er ikke noe jeg ønsker meg mer enn at den skal komme tilbake. Selv om den er forfallen nå, kan man få et fartøy som virkelig imponerer og kan bli en severdighet.

– Men blir det ikke solgt, blir den hugget opp i Asia om ikke lenge, sier Storli.