Langt inne i mørket jobber de i årevis for å bygge en av Norges lengste togtunneler

UNDER ULRIKEN (NRK): Fjellet tok over halvannet år å tygge seg gjennom. Nå bygger de tekniske rom store som eneboliger. Bli med inn i den nye Ulrikstunnelen.

INN I MØRKET: Flere hundre meter under Ulrikens topp jobber arbeiderne med å ferdigstille den 7,8 kilometer lange nye Ulrikstunnelen.

Ulrikstunnelen mellom Arna og Bergen åpnet i 1964, og forkortet reisetiden på Bergensbanen betydelig.

Men etter hvert har den blitt Nord-Europas mest trafikkerte enkeltspor for passasjertog og godstrafikk. Derfor bygges det nå en helt ny tunnel parallelt med den gamle.

Med sine 7,8 kilometer er den blant Norges lengste jernbanetunneler. NRK fikk nylig bli med inn i tunnelens indre, 643 meter under Ulrikens topp.

Tak og vegger er kledd med duker og et finmasket nett med armeringsjern. Arbeiderne forbereder betongsprøyting.

– Det er mye som skjer. Vi holder på med vann- og frostsikring. Det legges kabler og rør. Nå gjør vi tunnelen klar til å bygge signal- og strømanlegg, forteller byggeleder Helge Tjelmeland i Bane Nor.

Ulrikstunnelen

DEKKET MED DUKER OG JERN: Snart skal veggene sprayes med betong.

Foto: Åge Algerøy / NRK

– Vi jobber ikke sakte

Det er fire år siden starten av arbeidet, som også omfatter betydelige endringer og oppgraderinger på begge sidene av tunnelen.

For vel et år siden var selve tunnelløpet ferdig, etter at tunnelboremaskinen «Ulrikke» hadde brukt over halvannet år på å tygge seg gjennom fjellet.

– Vi jobber ikke sakte, men det er utrolig mye som skal gjøres, sier Tjelmeland.

Når den nye tunnelen er helt ferdig, skal arbeiderne i gang med det gamle løpet. Det skal oppgraderes til dagens standard.

– Det er en utfordrende logistikkoperasjon. Det er ikke mulig å jobbe parallelt i begge tunnelene, siden toget skal frem, forklarer byggelederen.

Arbeid inne i den nye Ulrikstunnelen

ENEBOLIG: – De tekniske rommene er så store at de kunne rommet en enebolig, sier byggelederen.

Foto: Åge Algerøy / NRK

Krangel om brannsikkerhet

Tunnelens tekniske rom er også i ferd med å bli oppførte. De er plasserte i store åpninger som er sprengt ut ved siden av selve tunnelløpet.

– De tekniske rommene blir støpt igjen, slik at de ikke er mulige å se når tunnelen er ferdig. Rommene er så store at de kunne rommet en enebolig, sier Tjelmeland.

Anleggsarbeidet har også bydd på utfordringer, som naboklager og da fire arbeidere måtte berges ut etter brann i fjor vår. Diskusjoner om den permanente brannsikkerheten kan også potensielt føre til ekstraarbeid.

Men dersom alt går som planlagt, skal den nye tunnelen være klar til bruk om to år. Først om seks år er alt arbeidet ferdig.

– Vi satser på å åpne det nye løpet for trafikk i desember 2020. Senest i 2024 vil det være trafikk i begge løpene, sier Tjelmeland.

Se Bane Nors egen visualisering av hvordan tunnelen og stasjonsområdene i Arna og Bergen skal bli: