– Det vanskelegaste for meg var nok å plutseleg få ansvar for ei gruppe med elevar. Å tenkja på korleis eg skulle hjelpa elevane heldt meg våken om nettene.
Sondre Kvamme byrja som norsklektor på ein yrkesfagleg vidaregåande skule i fjor haust.
Overgangen frå å vera lektorstudent til kvardagen som lærar var ikkje berre enkel, synest han.
Han er blitt ein del av statistikken: Om lag ein av seks lærarar er ute av skuleverket fem år etter dei er nyutdanna.
Fleire år på å bli komfortabel
Nederlandsk forsking peikar på at det tar mellom tre og seks år å bli komfortabel i lærarrolla.
For å gi nyutdanna lærarar i grunnskulen ein betre start, løyvde Kunnskapsdepartementet i fjor ein pott på 60 millionar kroner til rettleiing.
Men nye pedagogar på vidaregåande fekk ingenting.
Rettleiingsordninga betyr at rettleiar og nyutdanna blir kjøpte fri for å evaluera jobben den nye læraren gjer.
Utan statleg støtte må skulane eller fylka setja av pengar. Det er det ingen av fylka som svarar at dei gjer, i ei rundspørjing NRK har gjort.
Hadde rettleiar, men ikkje tid
Sondre Kvamme fekk rettleiing frå ein av sine kollegaar, men ynskte at det vert sett av meir tid.
Etter jul byrja han å arbeida med å undervisa studentar på ein høgskule i staden. Mellom anna fordi han synest det var lettare.
Kvamme vil gjerne tilbake til vidaregåande, men ynskjer seg meir tid til rettleiing.
– Eg trur ikkje det er noko lettare å byrja som nyutdanna lærar på vidaregåande enn i grunnskulen.
Manglar ikkje på rettleiarar
Ingrid Helleve, professor i pedagogikk ved UiB, har i mange år forska på korleis det er å vera nyutdanna lærar. Ho stadfestar at rettleiing i starten er viktig.
– Nye lærarar kan ofte lura på alt ved yrket. Rettleiing kan i mange tilfelle vera heilt avgjerande for om ein vel å fortsetja.
Ifølgje Helleve blir det kvart år utdanna mange rettleiarar på vidaregåande skule.
– Eg skjønar ikkje kvifor ein så ikkje brukar dei.
Vil sjå om det finst pengar i budsjettet
Dei 60 millionane som vart løyvde til nyutdanna i grunnskulen, ser etter alle solemerke ut til å ha blitt brukt godt. Det kjem fram i ein delrapport om ordninga.
Kunnskapsdepartementet er glad for resultatet, og vil vurdere å finne pengar også til dei nyutdanna på vidaregåande.
– Resultatet gjer det relevant å diskutera om me bør få på plass ei liknande ordning for nye pedagogar på vidaregåande, og kanskje også i barnehagen, seier statssekretær Grunde Almeland (V).