Hopp til innhold

Kvikksølvet må ut av landet

Hvis Fedje-ubåten heves, er det ingen deponier i Norge som kan ta i mot kvikksølvet.

Fedje-ubåten kvikksølvtank
Foto: Kystverket

I ubåten som ligger på havbunnen utenfor Fedje er det 62 tonn kvikksølv ombord. Går regjeringen inn for heving av ubåten, må det giftige grunnstoffet lagres i et deponi på land.

Men i Norge er det ingen deponier som kan ta i mot avfallet som er ombord i Fedje-ubåten.

- Per dags dato er det ingen som kan ta i mot dette avfallet i Norge, så det må eksporteres, mest trolig til Tyskland, sier Trond Leganger, divisjonssjef for markedsavdelingen i Ragn-Sells.

Ragn-Sells har fått oppdraget fra nederlanske Mammoet om å fjerne alt farlig avfall i Fedje-ubåten, hvis det blir vedtatt å heve ubåten. Mammoet skal frakte ubåten til Hanøytangen på Askøy, hvor alt farlig avfall skal fjernes.

- Men det kan være at andre plasser enn Hanøytangen som viser seg å være mer egnet, uten at jeg kan si noe om hvilke. Dette er uansett en helt uproblematisk del av operasjonen, sier Ivar Nilsen i Mammoet Norge.

Sendes til Tyskland

Planen er at kvikksølvet fraktes fra Hanøytangen med båt til Tyskland for resirkulering. Bunnmassen rundt vraket, som trolig også inneholder kvikksølv, vil bli sendt til Langøya i Nordland, der bedriften NOAH har et deponi.

- Vi ser veldig negativt på at resten av kvikksølvet kan bli resirkulert i Tyskland. Da mister en kontrollen på hvor det til slutt havner. Hvis Statens Forurensningstilsyn ikke gir tillatelse til eksport, ønsker vi å bygge opp et anlegg her som kan motta kvikksølvet etter at det er omdannet til sylfid i Tyskland, sier Jakob Lindstrøm, salgssjef i NOAH.

Upopulær eksport

For å få eksportert kvikksølvet til utlandet, må det søkes om tillatelse fra både landet man eksporterer fra og landet man eksporterer til.

- Det er strenge regler for eksport av kvikksølv, så det enkleste vil være å oppbevare det i Norge, sier rådgiver for Kystverket, Hans Petter Mortensholm.

Han forklarer at det er en omfattende søknadsprosess å få innvilget eksporten, og at det ikke nødvendigvis er gitt at man får tillatelse.

- Det er ikke så mange land som er glad i en slik transport langs kysten, forklarer han.

Ingen avklaring på Fedje | Kystverket vil ikke heve | Vil fryse havbunnen