- Du måtte kunne utstyret skikkelig for å kunne bruke det, det kunne ikke jeg, sa Hagland.
Antikollisjonssystemet var lagt inn på radaren slik at det gikk alarm hver gang "Sleipner" nærmet seg ett fast objekt. I følge Hagland ville alarmen gå av hver gang båten gikk inn til en havn, derfor lo han det av. Han trodde han skulle få opplæring av leverandøren, men det hadde han ennå ikke fått.
Manøvreringsdata

Aktor Eirik Stolt Nielsen. (FOTO: Scanpix)
Aktor, Eirik Stolt Nilsen brukte mye tid på å spørre om detaljer i kurs og opplæring Hagland hadde fått i hvordan de nye båtene fungerte da han startet sin utspørring i dag. Han gikk også inn på hvordan det tekniske utstyret var innrettet om bord. Aktor ville vite om Hagland visste manøvreringsdata til "Sleipner", det vil si hvor lang tid det tok før den stoppet, bakket, svingte og lignende.
- Nei det kan jeg ikke, svarte Hagland.
- Er ikke det skummelt, spurte aktor?
- Det var jo litt vanskelig å vite. De holdt på å justere på "Draupner" for å få kortere stopplengde. Men vi kunne ikke de nøyaktige dataene, sa Hagland.
Da han gikk om bord i "Sleipner" ulykkeskvelden fikk han beskjed at "Sleipner" bakket spesielt dårlig. Aktor var også opptatt av begrensningene båtene hadde ved høye bølger. Hagland forklarte at han først ble kjent med begrensningene på en meters signifikant bølgehøyde da han ble spurt av en annen. Aktor ville vite om han hadde gått i over en meters bølger.
- Ja. Men det er jo ikke alltid godt og vite på forhånd. Plutselig kommer en inn i et strømbelte med høyere bølger, svarte Hagland
Trodde ikke "Sleipner" kunne synke
Aktor var også opptatt av hvor mange øvinger mannskapet hadde hatt om bord. Hagland kunne ikke svare eksakt på hvor mange ganger, men sa de ofte pleide å gjøre enkle øvelser på lørdagene. Flere av disse øvelsene var ikke notert i driftsdagbøkene, bemerket Aktor. Det hadde ikke Hagland noe god forklaring på.
- Øvde dere på situasjoner som endret seg, spurte Aktor.
- Nei, det var faste øvelser som for eksempel brann i kantinen, svarte Hagland
- Var "båten synker" et scenario dere øvde på?
- Nei, det var det ikke.
- Trodde du båten kunne synke?
- Nei, det gjorde jeg ikke. Flere hadde jo sagt at en kunne gå tørrskodd over i redningsflåtene ved grunnstøting, svarte Hagland.