Hopp til innhold

Kranbåten må avslutte sikringsarbeidet på KNM «Helge Ingstad»

– Endringer i været medfører økt risiko for personell, skriver Forsvaret.

NRK sender kontinuerlig fra bergingsaksjonen av KNM «Helge Ingstad».

NRK sender kontinuerlig fra bergingsaksjonen av KNM «Helge Ingstad».

De siste dagene har kranbåten «Rambiz» blitt benyttet for å sikre havarerte KNM «Helge Ingstad» med kjettinger.

Men onsdag morgen blir kranbåten tatt ut av området og returnerer til Hanøytangen på Askøy.

Årsaken er det ventede væromslaget.

– Økt risiko

I løpet av onsdag skal det nemlig blåse opp på kysten. I Hjeltefjorden kan vinden komme opp i kuling styrke.

– Endringer i været medfører økt risiko for personell, ytterligere materiellskader og belastning på ankerfestene til Rambiz som er lagt ut, skriver Sjøforsvaret i en pressemelding onsdag morgen.

Kranbåten «Rambiz» brukes for å sikre KNM «Helge Ingstad»

AVSLUTTER ARBEIDET: De siste dagene har kranbåten «Rambiz» blitt brukt for å sikre KNM «Helge Ingstad». Nå skal den tas ut av området.

Foto: Kystverket

Stanset nødlossing

Gjennom helgen ble det jobbet med å pumpe ut drivstoff fra tankene på fregatten, såkalt nødlossing. Til nå har det blitt pumpet ut rundt 150 kubikkmeter marin diesel fra fregatten. Det tilsvarer rundt 150.000 liter.

Tre av tankene skal være tømt. Målet har vært å fjerne så mye drivstoff som mulig før fregatten etter hvert skal heves.

Nødlossingen ble imidlertid stanset tirsdag på grunn av det ventede væromslaget. Da valgte man heller å konsentrere arbeidet rundt sikring av fregatten.

LES OGSÅ: Krigsskipet mot oljetankeren

Festet kjettinger

Det siste døgnet har det ifølge Sjøforsvaret blitt strukket kjettinger rundt baugen og akterut på fregatten. Kjettingene er festet til land.

– Det arbeides videre med innfesting og stramming av kjettingene på landsiden. Det er tungt utstyr som benyttes i sikringsarbeidet, og arbeidet er tidkrevende, skriver Sjøforsvaret.

Selv om kranbåten må tas ut av området, vil sikringsarbeidet fortsette på landsiden gjennom dagen.

Da fregatten havarerte, hadde den rundt 460.000 liter drivstoff om bord. Ifølge Forsvaret vil de vurdere å gjenoppta tømmingen etter at sikringen er fullført og været tillater det.

Deretter skal kranbåtene «Rambiz» og søsterskipet «Gulliver» benyttes for å heve fregatten opp på en lekter, som skal frakte fregatten tilbake til basen på Haakonsvern.

KNM Helge Ingstad i soloppgang 22.november 2018

KJETTINGER: Fregatten er festet til land ved hjelp av kjettinger. Håpet er at de skal hindre den fra å skli ut på dypere vann.

Foto: NRK

Foreløpig rapport

Det er nesten tre uker siden KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola TS» i Hjeltefjorden

Både Statens havarikommisjon for transport og politiet etterforsker ulykken. I tillegg har Sjøforsvaret startet sin egen interne gransking.

Torsdag skal Havarikommisjonen presentere en foreløpig rapport om ulykken. Rapporten vil inneholde et grovt hendelsesforløp og en redegjørelse om videre arbeid, opplyste Havarikommisjonen i en pressemelding.