"Sleipner"-kapteinens forsvarer, advokat Per Magne Strandborg, mener Sjøfartsdirektoratet godkjente "Sleipner" til tross for at hurtigbåten ikke var grundig sikkerhetsklarert. Han mener derfor at Hagland var i god tro da han førte hurtigbåten ulykkeskvelden for snart fire år siden.
- Kaptein Hagland er en statist, et offer, som tror at alt er i orden, påsto Strandborg da han startet sin prosedyre i Gulating lagmannsrett tirsdag ettermiddag.
-Intet å bebreide
Advokaten hevder Sjøfartsdirektoratet må ta ansvaret for at hurtigbåten "Sleipner" ble satt i drift uten at nødvendige sikkerhetskontroller var gjennomført. Strandborg viste til at "Sleipner" var godkjent, farten var godkjent og kapteinens arbeidstid på 14 timer var godkjent.
- Hagland får en ny og godkjent båt. Det er intet å bebreide Hagland for å tre inn og føre dette fartøyet, mener forsvareren. Han viste til at Hagland var en svært erfaren kaptein, med høy anseelse og god utdannelse.
Aktor la mandag ned påstand om seks måneder betinget fengsel for Hagland. Advokat Strandborg mener aktor legger ansvaret på feil person.
Feil på sikkerhetsutstyr
- Ingen ble skadet ved grunnstøtingen, påpekte Strandborg.
Han viste til at Riksadvokaten i sin vurdering av saken hevder at det neppe hadde vært omkomne i forliset 26. november 1999 dersom redningsvester og redningsflåter hadde fungert.
Både Hagland og rederiet Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) ble frifunnet i Sunnhordland tingrett i fjor. Aktor har langt ned samme påstand som i tingretten, seks måneder ubetinget fengsel for Hagland og fire millioner kroner i bot til rederiet. Strandborg fortsetter sin prosedyre onsdag.