Hopp til innhold

Køprisingen: «Hele verden» ser til Bergen

Køprisingen i Bergen vekker internasjonal interesse. Mange er spente på om skyhøye bompengebeløp i rushtiden faktisk vil endre bergensernes reisevaner.

Danmarksplass

UNIK SATSING: Knapt noen byer i verden har testet så heftige bompenger som det Bergen nå skal innføre i rushtiden fra 2016. Målet er å dempe trafikken i rushtiden, som her på Danmarks plass.

Knapt noen byer har testet så heftige bomavgifter som det Bergen nå skal innføre i rushtiden fra 2016.

Nyheten om at byrådet går inn for køprising vekker oppsikt blant trafikkeksperter langt utenfor Norges grenser.

Kjell Werner Johansen

SAMFERDSELSEKSPERT: Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Få byer har prøvd

– Dette er en veldig interessant sak som har internasjonal interesse. Køprising er på dagsorden verden over, men Bergen går lenger enn andre byer, sier avdelingsleder Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Han tror fagfolk verden rundt vil valfarte til Bergen for å studere erfaringene.

Det blir veldig spennende å se hvordan tiltaket slår ut i Bergen, og om man treffer med satsene.

Kjell Werner Johansen

Johansen viser til at det kun er et fåtall byer som har innført lignende tiltak, i første rekke Göteborg, Stockholm og London, samt Kristiansand. Køavgiften i Stockholm ble innført for noen år siden. Ikke for å finansiere utgifter, kun styre trafikken.

– Det er gjort mange regnestykker opp gjennom årene. Det blir veldig spennende å se hvordan tiltaket slår ut i Bergen, og om man treffer med satsene, sier Johansen til NRK.

LES OGSÅ: Frp: – Høyre bryter avtalen

Bilkø
Foto: Johansen, Erik / SCANPIX

Warloe er spent

Bompengeringen i Bergen skal allerede dekke inn store kostnader til bybane og andre veiprosjekter, samtidig som man med køprising ønsker å skape bedre flyt og utnytte kapasiteten i veisystemet bedre.

Henning Warloe (H) er byråd for byutvikling, klima og miljø i Bergen kommune.

Martin Smith Sivertsen og Henning Warloe

LA FRAM KØPRISING: Henning Warloe (t.v.) og byrådsleder Martin Smith-Sivertsen la nylig frem forslaget om nytt køprisingssystem i Bergen.

Foto: Jon Bolstad / NRK

– Ingen vet sikkert hvilken effekt vi vil oppnå, men jeg føler at vi har god kontroll på trafikktallene vi får fra Trafikksentralen, og vil følge nøye med, sier Warloe.

– Har dere i byrådet fått mye kritikk for køprisingsvedtaket de siste dagene?

– Litt temperatur har det vært, ikke minst fordi vi fikk datokjøringen på toppen, sier Warloe til NRK.

LES OGSÅ: De vil kreve deg for 45 kroner i rushtiden

Dette vil ekspertene ha svar på

Kjell Werner Johansen ved TØI har anbefalt køprising i mer enn 25 år.

Trafikkeksperten ønsker svar på om:

  • Rushperioden flytter seg til utenfor maksprisperioden?
  • Flere kjører sammen?
  • Folk endrer reisetidspunkt?
  • Folks reisevaner endres når det gjelder kollektivtrafikk?
  • Kollektivtransporten er godt nok tilrettelagt?
  • Man endrer reisetidspunkt eller reisemål?
  • Det blir lettere å ta seg frem for dem som fortsatt må kjøre i rushtiden?
  • Byluften blir bedre grunnet bedre trafikkflyt?
  • Hvilke grupper som tjener og hvilke som taper på ordningen.

– I Norge har man en viss tidsjustering av bompengene i Kristiansand og Trondheim, men der har man lavere satser. Effektene er i liten grad kartlagt og utredet. Sett i gang en skikkelig forskningsbasert evaluering av hvordan trafikkforholdene blir før, under og etter innføringen, råder Kjell Werner Johansen.

Trafikktall fra bomstasjonene i Kristiansand viser at personbiltrafikken er redusert med 3,2 prosent fra september 2013 til august 2014.

Tidsdifferensierte bomsatser ble innført 16. september 2013.