Hopp til innhold

Køprising: 19 av 20 bilister vil kjøre som før

Fra i dag er det dyrere å kjøre gjennom bompengeringen i rushtiden. Men de aller fleste bergensere vil kjøre som før, viser undersøkelse.

Køprising i Bergen

KØPRISING: Fra klokken 06.30 i dag ble det dyrere å passere bompengeringen i rushtiden. Prisen skrus opp fra 25 til 45 kroner per bompassering morgen og ettermiddag.

Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

Bergensere flest har generelt liten tro på at de vil la være å kjøre i rushtiden selv om bomsatsene i Bergen gjør et hopp i dag.

Når Bergen i dag setter opp prisen til 45 kroner i rushet, setter de også norgesrekord i bompenger.

Se de nye satsene her

– Noe må gjøres fordi det er så dårlig luft i Bergen, men det er dyrt nok fra før. De som kjører bil har sikkert behov for det, ellers så hadde de tatt bussen, sier Therese Lavik.

Hun er en av dem vi møter på gaten som ikke har tro på at køprisingen vil ha noe effekt.

Betraktelig dyrere

Å kjøre gjennom bompengeringen i Bergen i rushtiden på morgen og ettermiddag vil stige fra 25 til 45 kroner

– Jeg er for køprising fordi det er så dårlig luftkvalitet og stort press i veiene, men effekten er jeg usikker på, sier Kristin Iversen.

Rushtidsavgiften har som mål å redusere trafikken i de periodene det er mest ferdsel på veiene.

– Jeg synes det er helt sinnssykt. Det er svært uheldig for barnefamilier som er avhengig av bilen. Jeg tror ikke det vil ha noe effekt, Roald Solheim.

Vil kjøre som før

Anslaget som ble laget i forbindelse med utredningene bak vedtaket viser at 19 av 20 bilførere vil kjøre som før gjennom morgenrushet. I ettermiddagsrushet vil bare hver femtiende bilfører handle annerledes.

– Det blir det bare til en plage for dem som faktisk må bruke bilen, sier Terje Søviknes fra Fremskrittspartiet.

Terje Søviknes

Terje Søviknes fra Fremskrittspartiet tror ikke køprising vil ha noe effekt.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Partiet er det eneste som konsekvent har vært imot tiltaket i bystyret og fylkestinget.

Søviknes er forbauset over at de andre partiene har gått for et tiltak som ikke har større forventet effekt.

– Basert på alle forundersøkelser og dokumentasjon som foreligger så vil det ikke gi den effekten som man ønsker seg, sier Søviknes.

– Et tiltak som må til

Fylkesordfører Anne Gine Hestetun fra Arbeiderpartiet står fast på at køprising må til. Hun håper at langt flere lar bilen stå.

Fylkesordførar Anne Gine Hestetun (Ap)

Fylkesordfører Anne Gine Hestetun fra Arbeiderpartiet står fast på at køprising må til.

Foto: Sølve Rydland / NRK

– Jeg tror det er helt nødvendig. Vi skriker til staten om flere virkemidler. Da må vi bruke det vi har, som skal gi oss mindre biltrafikk og bedre byluft, sier Hestetun.

Samme dag som det blir innført køprising i Bergen øker prisen for en enkeltbillett med en krone.

Køprising

STØRRE SPRIK: Fra 1. februar blir det dyrere å kjøre gjennom bomringen i Bergen i rushtiden. Resten av døgnet går bomsatsen ned. Dette bildet er tatt i Sandviken i dag klokken 04.50. Klokken 06.30 spretter satsen opp til 45 kroner for personbil.

Foto: Eivind A. Pettersen / NRK