Gir Vegvesenet skylden for at kolonne endte i massekrasj

Krister Vindenes mener brøytebilen kjørte farlig fort i en kolonnekjøring over vidda. Kolonnen endte i massekrasj med store skader på flere biler.

Kolonnekjøring endte i krasj

SKYLDER PÅ VEGVESENET: Kolonnekjøringen over Hardangervidda i januar endte slik. En av sjåførene i kolonnen mener brøytebilen og ledebilen fra Statens vegvesen er skyld i massekrasjen.

Foto: Jan Martin Langeland

Krister Vindenes fikk en svært ubehagelig opplevelse da han var med i en kolonnekjøring over Hardangervidda. Turen 27. januar i år fra øst mot vest gikk i raskeste laget, mener han.

– Kjørte raskere enn komfortabelt

Krister Vindenes

- UBEHAGELIG: Kolonnen kjørte i opp til 50-60 kilometer i timen flere steder, mener Krister Vindenes.

Foto: Privat

– Etter hvert var det flere ganger en måtte slippe kolonnen, for ikke å kjøre raskere enn det jeg var komfortabel med, sier Vindenes til NRK.no.

Å kjøre i kolonne skjer som regel under ekstreme forhold, og kan være både vanskelig og ekkelt. Statens vegvesen sine egne råd for kolonnekjøring sier at en av de viktigste tingene er å holde mest mulig jevn hastighet og at en følger kolonnen.

Statens vegvesen opplyser selv at farten i kolonne ikke bør overstige 40 kilometer i timen.

Endte i massekrasj

Både fart og retningslinjer ble brutt da brøytebilen og ledebilen fra Statens vegvesen ledet an over vidda i vinter, mener Vindenes.

– Jeg skal ikke si jeg så på speedometeret hele tiden, men ved flere tilfeller var hastigheten oppe i 50–60 kilometer i timen flere ganger. Jeg var flere ganger redd for at jeg skulle miste kolonnen, sier Vindenes.

Kolonnekjøringen 27. januar endte i en massekrasj med omfattende materielle skader.

– Bilen foran meg fikk airbagene utløst og fronten knust.

Klagebrev til Vegvesenet

Han har nå sendt et klagebrev til Statens vegvesen om det han mener var en svært farlig kolonnekjøring. Her skriver han blant annet følgende:

«Jeg klarte ikke å få oversikt over det totale skadeomfanget, eller hva som hadde startet kollisjonene ‐ men det så ut til å være minst 10 biler involvert. Samtlige sjåfører jeg pratet med (5‐6 stk.) var alle enige om at det hadde vært alt for stor hastighet og svært vanskelig å følge kolonnen.»

Krasj i kolonne

STO FAST: Ifølge Krister Vindenes ble bilene stående fast i en time midt på vidda etter krasjen. Sjåføren i brøytebilen skal ha snakket med flere av bilistene og sett på skadene deres.

Foto: Jan Martin Langeland

Vindenes tok bilde av skadene etter massekrasjen og mener Statens vegvesen bør ta ansvaret for skadene som oppsto i kolonnen.

NRK har fått tilgang på brøytesjåførens logg fra turen. Her skriver han kort at det var fastkjøring og kollisjon i kolonneturen.

Vegvesenet vil ikke betale

Vegvesenet sin logg

LOGGEN: Kolonneloggen til Statens vegvesen er svært kortfattet om hendelsen. 'Kollisjon - fastkjøring' er alt som står om hendelsen.

Foto: Egil Torheim

Men Statens vegvesen vil ikke umiddelbart ta ansvaret.

– Vi har ingen opplysninger om at det skal ha vært for stor fart i kolonnen, sier Svein Erik Sandal, anleggsleder i Statens vegvesen.

I sitt første svar til Vindenes skrev de at de ikke hadde hørt om skader, men vedgikk senere å undersøke saken nærmere.

– Jeg anbefaler bileierne å ta kontakt med sitt forsikringsselskap, som eventuelt må ta det videre til Statens vegvesen, sier Sandal.