Kansellerte avganger på Norges tredje største fergesamband på grunn av stor trafikk

Søndag kansellerte Torghatten Nord avganger på E39-fergesambandet Halhjem – Sandvikvåg på grunn av stor trafikk. – Jeg er enig i at dette fremstår som en logisk brist, sier driftssjefen.

Torghatten Nords ferger ved Tersan-verftet i Tyrkia

RASKERE: Det går raskere å både laste og losse «Samnøy» og den nye fergene.

Foto: Torghatten Nord

Søndag ble ikke noen god dag for de reisende på E39-sambandet Halhjem – Sandvikvåg. Avgangene klokken 19.20 fra Halhjem og klokken 20.10 fra Sandvikvåg ble innstilt på grunn av stor trafikk.

– Jeg er enig i at dette fremstår som en logisk brist, sier driftssjef i Torghatten Nord, Fredrik Moe.

Avgangene ble innstilt for å sørge for at ikke to ferger skulle komme samtidig til kai.

– Siden det er så tett mellom rutene, vil en forsinkelse føre til at to og to skip kommer samtidig til kai. Resultatet blir da at en tom ferge seiler ved siden av en full ferge. Da er det bedre at vi kansellerer en avgang og klarer å holde rutetidene resten av dagen, sier Moe.

Forlot kaien halvfull

Søndag opplevde flere passasjerer å bli stående igjen mens en halvfull ferge la fra kai. Til BT uttrykte en av passasjerene sin frustrasjon.

– Jeg skjønner at det ikke ser bra ut. Årsaken var at ferge nummer to sto klar og ventet i innseilingen. Det tok ikke lang tid før passasjerene som måtte vente ble plukket opp, sier Moe.

Fredrik Moe, driftsjef Bjørnafjord, Torghatten Nord

FRUSTRERT:–Vi har fokus på å få ferdig de nye fergene og få alle i rute slik vi klarer å levere det folk forventer av oss. Vi synes også at dette er frustrerende, sier driftssjef i Torghatten Nord, Fredrik Moe.

Foto: Torghatten Nord

En av reservefergene med to dekk var i går satt inn på ruten. Det gjør at det tar lengre tid å både laste og losse sammenlignet med de nye fergene.

– Vi får MS «Samnøy» tilbake i rute sannsynligvis i dag eller i morgen tidlig. Da har vi to nye ferger i sambandet.

– Må man regne med innstillinger når det er stor trafikk fremover?

– De nye fergene som fases inn har ett dekk. Det gjør logistikken bedre. I tillegg har de bedre potensial til å holde farten og ruten, og kan ta igjen eventuelle forsinkelser som blir skapt ved kai, sier Moe.

MF Flatøy og MF Lysøy på Vard Brevik

VENTET: Torghatten Nord håper å få en av de norskproduserte fergene, MF «Flatøy» og MF «Lysøy» i drift denne uken. Bildet er tatt ved verftet i Brevik.

Foto: Tomas Østberg-Jacobsen

Problemene har stått i kø

Fergeselskapet har måttet kansellere mange avganger etter at de tok over sambandet Halhjem–Sandvikvåg på nyåret.

Selskapet skulle sette inn fem nye ferger på sambandet, men fergene ble forsinket fra verftene. Torghatten Nord leide da inn reserveferger, men én av disse måtte til reparasjon. Så måtte avganger kanselleres fordi en annen gikk for sakte.

I tillegg kom mange kanselleringer på grunn av dårlig vær, langt flere værkanselleringer enn man tidligere hadde hatt på dette sambandet.

Nå er snart den tredje nye fergen på plass i sambandet.

– Vi satser på å få levert én av de to norskproduserte fergene i løpet av denne uken, og så må vi få faset den inn så fort som mulig, sier Moe.