Hopp til innhold

Ingrid jobbet 500 timer dugnad for musikalen

Enorm dugnadsinnsats for å sette opp «West side story» i Moster amfi.

Tidenes dyreste musikal, West side story Bømlo

SE TV-SAKEN: NRK møtte Geir og Ingrid få timer før premieren. Foto/redigering: Tim Wassmo

Det er fem år siden sist det var en fullskala musikal-oppsetning på Bømlo. Moster amfi er frem til midten av august omgjort til mørke New York-bakgater, når «West side story» settes opp.

Oppsetningen er den dyreste i regi av Bømlo teater noensinne, med kostnader på syv millioner kroner. Teateret har regnet seg frem til at så mye som femti prosent av det beløpet dekkes inn med dugnadsinnsats.

200 personer har lagt ned mangfoldige timer. Ingrid Fylkesnes, sjefen for systuen, har ofret flere måneders arbeid.

– Jeg satt og regnet på timene en dag, og kom vel opp i nesten 500, sier Fylkesnes og ler.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Scene Moster amfi

STOR SCENE: Alt er gjort på dugnad.

Foto: Halvor Folgerø / NRK

– Alt er gjort med dugnadskrefter

Geir Ersland er en annen av dem som har ofret sommerferien for å lage musikalfest på Bømlo.

– Det er en svær rigg. Det er ikke lite som er bygget. Og alt er gjort med dugnadskrefter, sier han om scenen har i to uker fremover skal spille rollen som politimann på.

Ersland er til vanlig førsteamanuensis på Universitetet i Bergen, og innrømmer at musikaljobbingen betyr at ikke alle studentene får de tilbakemeldingene de skal ha helt i tide, selv om han ikke har den mest utfordrende rollen i stykket.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Scene Moster amfi

LITEN ROLLE: Geir Ersland er politimann.

Foto: Halvor Folgerø / NRK

– For en politimann som kommer inn og blåser i politifløyten sin, så blir den en del venting. Men jeg har mitt øyeblikk, smiler Ersland.

Må selge 11.000 billetter

Bømlo Teater bruker altså syv millioner kroner på forestillingen i amfiet, den dyreste noensinne. Og selv om rundt 3,5 dekkes inn av dugnadsinnsats, er de avhengig av godt billettsalg.

– Vi har solgt ca. 7.000 billetter. Vi bør selge 11.000 for å gå i null. Men vi kjører i to uker, frem til 17. august, så jeg har stor tro på at det skal gå bra, sier produsent Kjell Arne Røksund.