Hopp til innhold

Nå blir det tryggere å kjøre over fjellet i uvær

Uvær fører hver vinter til stengte fjelloverganger og lang ventetid for kolonnekjøring. Nå skal spesielle brøytestikker gjøre at fjelloverganger sjeldnere må holde stengt.

Smarte brøytestikker på Hardangervidda

SMARTE: Disse stikkene skal gjøre at fjellovergangene oftere kan være åpne.

Foto: Tale Hauso / NRK

Når uværet herjer som verst, kan det føles utrygt å kjøre over fjellovergangene.

Ventetiden kan bli flere timer lang når det er kolonnekjøring.

Utfordringene skal Statens vegvesen sammen med selskapet Roadtech denne vinteren få bukt med.

Kolonnekjøring Hardangervidda

Kolonnekjøring på Hardangervidda er ofte forbundet med lange ventetider.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Denne uka ble det satt ned intelligente brøytestikker i veikanten på Halne på Hardangervidda.

Les også Krever vinterdekk på Hardangervidda

Forholdene på Riksvei 7 Skulevika

Stikkene ser vanlige ut, men inneholder avansert teknologi. En GPS logger akkurat hvor stikkene er satt ned.

– Vi logger masse data i det vi setter stikkene ut, blant annet med GPS-posisjon som kan brukes av entreprenør og byggherre i ettertid, sier Peder Strømsvåg i selskapet Roadtech.

Peder Strømsvåg i selskapet Roadtech.

Peder Strømsvåg i selskapet Roadtech vil gjøre det enklere for brøytebilsjåførene å se hvor brøytestikkene er.

Foto: Tale Hauso / NRK

Sjåførene bruker app

Informasjonen gir brøytebilsjåføren mulighet til å vite akkurat hvor veien går enten de skal kjøre i kolonne eller brøyte.

Sjåførene får denne informasjonen via en app på et nettbrett.

Les også Lange dager med kolonne etter vogntog rev ned flere meter med autovern

Vogntog satt seg fast og dro med seg autovernet på Haukelifjell

Sikten kan også være dårlig for brøytebilsjåfører i kolonne.

– Når det er skikkelig uvær på fjellet og man ikke ser godt, så kan dette hjelpemiddelet hjelpe brøytebilsjåførene til å brøyte på en god og sikker måte. Dermed holder de veien åpen for trafikantene, sier Sven Egil Finden, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Kolonnekjøring mellom Nordkapptunnelen og Hønsa.

Sikten kan være dårlig når det er uvær. Ny teknologi skal gjøre det enklere for brøytebilsjåfører å holde riktig fart og avstand.

Foto: Bård Wormdal / NRK

Brøytestikken sitter også fire ganger bedre i bakken enn dagens brøytestikke.

I høst skal stikkene borres ned på fire fjelloverganger:

  • Riksvei 7 Hardangervidda
  • Riksvei 52 Hemsedalsfjellet
  • Riksvei 13 Vikafjellet.
  • E16 Filefjell

Kan kjøre flere kolonner på kortere tid

Også et annen høyteknologisk løsning skal bli testet i kolonnekjøring. Såkalt «kolonnevakt», som er en brikke som blir delt ut til alle kjøretøyene i kolonnekø.

– Den sender ut signal som brøytebilsjåførene både bak og foran får. Hvis det lyser rødt, så er avstanden for stor eller liten til bilene foran. Grønt lys viser at avstanden er rett. Dette er med tanke på å bedre sikkerheten og trygge farten på kolonnen, sier Finden.

Sven Egil Finden, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Sven Egil Finden, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, mener den nye teknologien gjør det tryggere å kjøre over fjellet.

Foto: Tale Hauso / NRK

Dette kan også gjøre at flere kolonner kan kjøre på kortere tid enn i dag, ifølge Finden.

– Det vil bedre framkommeligheten, åpningstiden på veien, gi bedre miljøregnskap på veien og gi bedre trygghet, sier Finden.