Det oppsummerer Miljødirektoratet etter en gjennomgang av tiltakene for å komme under de tillatte nivåene for utslipp av nitrogenoksid (NO2) og svevestøv i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Drammen.
– Kommunene er veldig tydelige på at de virkemidlene de har tilgjengelige nå, ikke er målrettet mot NO2. Da mener vi at det er stor fare for at utslippene blir for høye også de nærmeste årene, sier seksjonsleder Siri Sorteberg i Miljødirektoratet til NTB.
Eksos
Miljødirektoratet tror at utslippene av NO2 neppe vil komme under grenseverdiene før bilparken er skiftet ut. Det er eksos fra bilparken som er hovedkilden til NO2-utslippene. Særlig gjelder dette dieseldrevne personbiler, lastebiler og busser.
– På lengre sikt vil strengere eurokrav til kjøretøy komme inn og løse dette. Men da snakker vi om en del år fram i tid, sier Sorteberg.
Transportøkonomisk Institutt og Norsk Institutt for Luftforskning konkluderer i en analyse at overskridelsene vil vare fram mot 2025.
Bryter EU-direktiv
Gjennomgangen kommer etter at EFTAs overvåkingsorgan ESA i fjor høst åpnet en formell sak mot Norge for brudd på EU-direktivet om lokal luftkvalitet. Mye positivt er gjort for å få ned konsentrasjonene av svevestøv. Storbyene har tiltak for å forbedre luftkvalitet og få ned CO2-utslipp, men de treffer ikke utslippene av NO2.
– Vi ser at det for eksempel i Oslo er gjort mange gode tiltak for å redusere trafikken, men at man fortsatt sitter med store utfordringer når det gjelder nitrogenoksid, sier Sorteberg.
Av de fem byene er det bare Oslo som konsekvent har brutt utslippsgrensen fra 2003 fram til i fjor. Med ett unntak har alle byene ligget over NO2-grensen de fleste av de siste fem årene.
Reduksjon i Trondheim
Et mulig lyspunkt er Trondheim som så vidt kom under utslippsgrensen i fjor, etter en nedadgående trend for NO2-utslippene de siste fem årene.
Trondheim mener selv at nedgangen er et resultat av kommunens miljøpakke for transport som har redusert trafikken i sentrum. Dette har skjedd gjennom en økt satsing på kollektivtransport, flere bompengesnitt, omkjøringsveier og overgang fra diesel til gassbusser.
– Det er for tidlig å si om Trondheim blir unntaket. Men det virker lovende. Vi ser i alle fall at dersom man setter inn omfattende tiltak, kan man slå flere fluer i en smekk, sier Sorteberg.