Hopp til innhold

Sveisearbeid startet trolig brannen

Havarikommisjonen tror sveise- og slipearbeid var årsak til brannen på Bergensbanen 16. juni i fjor. Samtidig får Jernbaneverket kritikk for sin beredskap.

Et helt togsett brant opp da et ekspresstog kjørte inn på Hallingskeid stasjon 16. juni klokken 10.07 i fjor. Ingen personer ble skadet da åtte togvogner med over 250 passasjerer kom kjørende rett inn i et brennende snøoverbygg, der toget selv tok fyr.

Sveisearbeid trolig årsaken

– Det er ikke funnet en entydig og direkte påviselig brannårsak i vår undersøkelse av brannen på Hallingskeid 16. juni 2011, står det i en pressemelding fra Statens havarikommisjon for transport som ble publisert i dag.

Brann på Hallingskeid stasjon

KJØRTE INN I BRANN: Dette bildet fra brannvesenet viser hvordan det så ut i ved Hallingskeid stasjon under brannen. Ikke lenge etter var hele overbygget og togsettet slukt av flammene.

Foto: Voss brannvesen

Avdelingsdirektør for jernbane i Havarikommisjonen, Kurt Olsen, sier de ikke kan konkludere med årsaken.

– Det er ikke lett å finne årsak ved brann, spesielt på Hallingskeid der alt brant ned. Vi har brukt eliminasjonsmetoden og sett på andre mulige årsaker. Det nærmeste vi har klart å komme er å peke mot varmearbeidet, sier han til NRK.no.

Jernbaneverket får kritikk

Samtidig får Jernbaneverket kritikk for at brannen kunne skje. Havarikommisjonen mener nemlig at sveisearbeider på snøoverbygget er den mest sannsynlige brannårsaken.

– Statens havarikommisjon for transport ser svakheter i Jernbaneverkets prosedyrer for varme arbeider vedrørende krav til risikovurderinger og etterkontroll, heter det i rapporten.

Med andre ord mener Havarikommisjonen at sikkerheten rundt sveisearbeidet ikke har vært god nok.

Får kritikk på to viktige punkt

Også brannberedskapen langs jernbanen stilles det spørsmål ved. Det tok nesten seks timer før slukkeutstyr ble fraktet opp til brannstedet fra Voss, og gjennomganger etter brannen viste at mye av utstyret var ute av drift.

– Jernbaneverkets beredskap for å transportere brannmannskap og materiell til ulykkesstedet viste svakheter ved brannen på Hallingskeid, skriver kommisjonen.

I rapporten kommer Havarikommisjonen med to konkrete forbedringspunkt til Jernbaneverket. Det første handler om beredskapen:

  • Jernbaneverket må komme med tiltak for å oppgradere brannsikkerheten på andre snøoverbygg langs norske jernbaner.
  • I tillegg mener de at det må plass et bedre og mer nasjonalt ansvar for brannsikkerheten på jernbanene.

– Vi mener at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap må ta et mer overordnet ansvar på landsbasis. I tillegg sier vi også at Jernbaneverket må se på sikkerheten ved snøoverbyggene, for det er flere slike overbygg rundt om i landet. Det har også vært flere branner de siste årene, sier Kurt Olsen.

Statens havarikommisjon sin rapport om brannen på Hallingskeid er klar. Raporten frå kommisjonen peiker på manglar som går ut over tryggleik.

Kraftig kritikk i rapport om brannen på Hallingskeid

Dramatiske minutter

I rapporten beskrives også det dramatiske hendelsesforløpet da toget med 257 om bord havnet midt i brannen.

Lokføreren på ekspresstoget var på vei inn i snøoverbygget da toget plutselig mistet kjørestrømmen. Da han skulle undersøke om det var problemer med kjøreledningen oppdaget han brannen lenger inne i overbygget.

Ifølge rapporten trakk han i nødbremsene, og toget stoppet i sporvekselen litt over 100 meter inne i snøoverbygget. Da toget stoppet var flammene cirka 50–60 meter foran toget, og det ble raskt bestemt å evakuere alle passasjerene.

Passasjerer fortalte til NRK.no etter brannen at de kunne se flammene og røyk rett foran toget.

Andre og endelige rapport

Dette er den endelige havarirapporten etter brannen på Bergensbanen. Den 6. juli kom en foreløpig rapport, og allerede den gang ble det pekt på sveisearbeidet som trolig brannårsak.

Havarikommisjonen fastholder altså denne teorien, men kan ikke for sikkert slå fast at det var grunnen til at det begynte å brenne i overbygget ved Hallingskeid stasjon.

Se video: Slik så det ut etter brannen på Hallingskeid

Video Togbrann på Bergensbanen

SE VIDEO: Togbrann på Bergensbanen 16. juni 2011.