Hopp til innhold

Klart for satsing på miljøferjer

Hordaland skal redusere Co₂-utslippene fra ferjer med minst 55 prosent. Staten lover å stille opp med hjelp for å få til en grønnere flåte.

M/F "Utne"

NY OG MILJØVENNLIG: Norleds M/F «Utne» ble døpt i november. Nå vil Hordaland fylkeskommune har flere miljøvennlige ferjer.

Foto: Norled

Det er samferdselsutvalget i Hordaland som står bak den offensive satsingen.

I februar skal nye anbud for ferjene i Sunnhordland og Nordhordland lyses ut. Utregninger viser at miljøambisjonene vil koste 59 millioner kroner mer enn det som brukes til drift av dagens ferjeflåte.

Trenger drahjelp fra staten

Lederen i samferdselsutvalget, Nils T. Bjørke fra Senterpartiet, sier Hordaland fylke trenger pengehjelp fra staten for å komme i mål.

– Vi forventer at storting og regjering følger opp. De har sagt at de vil legge til rette for at vi skal få dette til, og være med på å dele på kostnadene.

Samtidig mener utvalget at når vi nå lyser ut en rekke nye anbud så er det viktig å se hvor langt vi kan komme i miljøvennlig retning, sier Bjørke.

Nils T. Bjørke

ØNSKER Å SATSE MILJØVENNLIG: Nils T. Bjørke vil ha drahjelp fra staten.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

– Lover å stille opp

Staten vil stille opp med hjelp til å få til en grønnere ferjeflåte. Det lover leder i kommunal og regionalkomiteen på Stortinget, Helge Andre Njåstad fra Fremskrittspartiet. Han sier fylkespolitikerne trygt kan ha ambisiøse miljømål.

– Stortinget har vært tydelig på at det skal stilles nye krav. Det vil vi komme tilbake til i kommuneproposisjonen som blir lagt frem i mai.

Her vil vi se på hvordan fylkeskommunene sine finanskriterier for ferje og båt skal være i fremtiden. Det er helt åpenbart at dette blir et område som vil koste mer når man stiller strengere krav, sier Njåstad.

Helge André Njåastad (Frp) utenfor Stortinget

– VIL STILLE OPP: Helge Andre Njåstad sier det er naturlig at kostnadene øker når det blir stilt strengere krav.

Foto: Andrea Øien Sæverud / NPK

Utfordring for industrien

Politikerne sine ambisjoner for et grønt skifte for ferjene i Hordaland er godt nytt for industrien, som nå ser frem til nye anbudsrunder.

Hege Økland, daglig leder ved Maritime CleanTech West

NORSK INDUSTRI I FORKANT: Hege Økland har tro på kontrakter.

Foto: Privat

– Vi har veldig gode forutsetninger siden vi her ligger i forkant. sier daglig leder i næringsklyngen Maritime CleanTech, Hege Økland.

– Vi har et veldig solid miljø innen elektro-automasjon og produksjon innen lettmaterialer som for eksempel aluminium. Derfor bør vi ha de aller beste forutsetninger for å vinne denne typen anbud.