Det er samferdselsutvalget i Hordaland som står bak den offensive satsingen.
I februar skal nye anbud for ferjene i Sunnhordland og Nordhordland lyses ut. Utregninger viser at miljøambisjonene vil koste 59 millioner kroner mer enn det som brukes til drift av dagens ferjeflåte.
Trenger drahjelp fra staten
Lederen i samferdselsutvalget, Nils T. Bjørke fra Senterpartiet, sier Hordaland fylke trenger pengehjelp fra staten for å komme i mål.
– Vi forventer at storting og regjering følger opp. De har sagt at de vil legge til rette for at vi skal få dette til, og være med på å dele på kostnadene.
– Samtidig mener utvalget at når vi nå lyser ut en rekke nye anbud så er det viktig å se hvor langt vi kan komme i miljøvennlig retning, sier Bjørke.
– Lover å stille opp
Staten vil stille opp med hjelp til å få til en grønnere ferjeflåte. Det lover leder i kommunal og regionalkomiteen på Stortinget, Helge Andre Njåstad fra Fremskrittspartiet. Han sier fylkespolitikerne trygt kan ha ambisiøse miljømål.
– Stortinget har vært tydelig på at det skal stilles nye krav. Det vil vi komme tilbake til i kommuneproposisjonen som blir lagt frem i mai.
– Her vil vi se på hvordan fylkeskommunene sine finanskriterier for ferje og båt skal være i fremtiden. Det er helt åpenbart at dette blir et område som vil koste mer når man stiller strengere krav, sier Njåstad.
Utfordring for industrien
Politikerne sine ambisjoner for et grønt skifte for ferjene i Hordaland er godt nytt for industrien, som nå ser frem til nye anbudsrunder.
– Vi har veldig gode forutsetninger siden vi her ligger i forkant. sier daglig leder i næringsklyngen Maritime CleanTech, Hege Økland.
– Vi har et veldig solid miljø innen elektro-automasjon og produksjon innen lettmaterialer som for eksempel aluminium. Derfor bør vi ha de aller beste forutsetninger for å vinne denne typen anbud.