En fersk rapport fra konsulentselskapet Menon Economics lover store positive økonomiske ringvirkninger i byggeperioden hvis Hordfast-leddet av Fergefri E39-prosjektet blir realisert.
Mellom Os og Stord skal en 45 minutters fergeoverfart og tre mil med tofelts kjørebane oppgraderes til seks mil firefelts vei. Prosjektet er beregnet å koste ca. 36 milliarder kroner og er sterkt omdiskutert.
- Les også:
De største kostnadene skyldes behovet for en flytebro på hele 5,5 kilometer over Bjørnefjorden, en flytebro som vil bli verdens lengste.
Tidlig interesse fra offshore-bransjen
Nå spår konsulentselskapet at byggingen av Hordfast vil generere 24.500 nye arbeidsplasser i Norge i den fem år lange anleggsfasen, mange av disse i offshore-bransjen. Flere selskaper i olje- og gassnæringen skal allerede ha meldt sin interesse for å være leverandører til byggingen av Hordfast.
– Et spennende utgangspunkt. Vi har tunge industribedrifter fra olje- og gass-sektoren med kompetanse som kan anvendes på broprosjekter, sier bransjedirektør Knut E. Sunde i Norsk Industri.
– Noen bedrifter tror jeg allerede er i stand til å kunne gå i dialog med Statens Vegvesen om å levere, men for andre vil det nok kreve ganske betydelig investeringer i produksjonsustyr, sier Sunde.
– Verdiskapning på 23 milliarder
Rapporten er utarbeidet av konsulentselskapet Menon Economics på oppdrag for Hordfast AS, et selskap etablert av NHO og hvor både Hordfast-kommunene og næringsrådene i regionen er inne på eiersiden.
Den nye analysen konsentrerer seg om selve byggingen, og tar ikke opp konsekvenser for miljø og klima.
I tillegg til de voldsomt positive spådommene for arbeidsmarkedet i byggeperioden, lover rapporten skatteinntekter på opp mot 6,5 milliarder kroner og en verdiskapning på 23 milliarder.
Daglig leder i selskapet, mangeårig Høyre-politiker Øyvind Halleraker, gleder seg stort over tallene som kommer frem i rapporten.
– Skulle for eksempel Kværner få oppdraget å bygge en flytebro til 15-16 milliarder kroner, vil det skape betydelig sysselsetting i Norge.
– Ikke et bestillingsverk
Konsulentfirmaet vedgår selv at det er stor usikkerhet omkring slike analyser. Men Halleraker tror ikke de bommer mye.
– Det er ikke så usikkert som de kanskje sier, men i en slik rapport skal man også peke på usikkerhetene.
Han avviser at rapporten er et bestillingsverk for å stille Hordfast i et mest mulig gunstig lys overfor kritikerne.
– En kommer ikke unna at vi lever av arbeidsplasser i dette landet og av at industrien vår har arbeid. Hordfast bygges ikke for broene og veienes del. Vi bygger for å binde Vestlandet sammen, sier Halleraker.
- Les også: