Hopp til innhold

Her døper hun verdens første batteriferge

Ved nyttår skal batterifergen «Ampere» settes inn i trafikk på en av landets mest trafikkerte fergestrekninger. I dag ble den døpt av næringsminister Monica Mæland, som måtte ha tre forsøk før champagneflasken ga tapt.

Næringsminster Monica Mæland døpte den nye batterifergen "Ampere" i Omastrand torsdag.

Torsdag ble fergen døpt hjemme på Omastrand i Kvam i ekte vestlandsk grisevær av næringsminster Monica Mæland (H).

Edmund Tolo i Fjellstrand

JUBELDAG: Edmund Tolo i Fjellstrand Verft var et eneste stort smil på dåpsdagen. Her i maskinrommet på den nye fergen.

Foto: Tale Hauso / NRK

– Dette er en viktig dag for alle som jobber for grønn konkurransekraft, sa ministeren til de mange som møtte frem for å få med seg den regnfulle merkedagen.

Første i sitt slag

Næringsminsteren hadde fått det ærefulle oppdraget med å døpe den nye farkosten og måtte ha tre forsøk før champagneflasken ville knuse mot skroget.

«Ampere» blir 1. januar satt inn på den tungt belastede fergestrekningen Lavik - Oppedal på E 39 over Sognefjorden, hovedveien mellom Bergen og Sogn og Fjordane.

Fergen blir verdens første nullutslippsferge i sitt slag. Den er 20,8 meter bred, ca. 80 meter lang og har plass til 120 personbiler og 350 passasjerer.

– Dette er starten på en helt ny epoke, skryter utviklingssjef Edmund Tolo ved Fjellstrand verft.

– Utseendemessig er den ikke ulik de fergene som allerede går der, men den er bygget som en katamaran. Derfor er den ganske bred i forhold til lengden. Det gjør at vi får plass til veldig mange biler på ett plan, noe som gir veldig god effektivitet ved ombord- og ilandkjøring, sier Tolo til NRK.

Blir ladet ved kai

Fergen er bygget i aluminium, noe som ifølge Tolo gjør at fartøyet veier halvparten av det en annen ferge i samme størrelse gjør.

Lavik-Oppedal

TUNGT TRAFIKKERT: Fergestrekningen Lavik - Oppedal på E 39 over Sognefjorden er en av de mest trafikkerte i Norge.

Foto: Anna Gytri / NRK

– Dermed bruker den også bare halvparten så mye energi, sier Tolo.

«Ampere» blir ladet når den ligger vei kai. Ved hvert anløp blir den hurtigladet i ti minutter, mens fullading vil skje om natten. Ladingen skjer gjennom en port på siden av fergen, og fartøyet vil bli «sugd» inntil kaien for å sikre lading uten energilekkasje.

– Batteriteknologien er veldig tilsvarende det du finner i en vanlig el-bil, f.eks. en Nissan Leaf, forteller Tolo.

Trolig svele og kaffe likevel

Energibesparelsene har allerede ført til bekymringer, blant annet fordi det skal kuttes i kiosktilbudet . Reisende har derfor uttrykt fortvilelse over at de ikke får kaffe og svele på den 20 minutter lange overfarten.

Nå tyder ting på at sveleproblemet er tatt ad notam.

– Det skal nok bli en ordning, sier Edmund Tolo med et smil.