I høst åpnes et nytt storanlegg for svømming i Bergen. Anlegget får blant annet et 50-metersbasseng og garderobekapasitet for tusen personer.
Mange har tatt til orde for at svømmeanlegget burde oppkalles etter Alexander Dale Oen, som døde 1. mai 2012. Samtidig har det blitt spekulert i at anlegget skulle få et sponsornavn.
På en pressekonferanse i dag ble navnet offentliggjort – Alexander Dale Oen Arena.
– Setter stor pris på det
Idrettsbyråd Helge Stormoen (Frp) sa at det hadde lett etter et navn som skulle «klinge riktig for den bergenske tunge», og samtidig kunne brukes internasjonalt.
Verdensmesterens bror, Robin Dale Oen, var til stede da nyheten ble offentliggjort.
– Det er jo et fint navn, selvfølgelig, sier Robin Dale Oen.
– Vi i familien setter også veldig stor pris på at Bergen kommune og befolkningen vil gi hans navn til en arena, sier broren.
Arena for ren glede
På plaktane til svømmeanlegget står det «ren glede» og «god stemning». Uttrykk Alexander Dale Oen ofte brukte, ifølge broren.
– La oss håpe og tro at vi får se noe av den gleden i bassenget når det åpner.
Alexander var en ener i en sport som var mye større i utlandet enn hjemme i Norge. Robin tror ikke det er svømmeprestasjonene vestlendingene husker når de tenker på den berømte strilen.
– Svømming er bare svømming. Samtidig skal vi ha det bra, vi skal trives med hverandre og bidra til andre folk sin utvikling. Så jeg tror at det er den «likanes karen» Alexander var, den gladgutten, som sitter igjen i minnet til svært mange.
Med den nye hallen håper Robin at nye talenter finne veien ned i vannet. De kommer til å ha en lettere start enn de som kom før.
– Nå kan ikke noen klage over dårlige fasiliteter her, for vi har fostret opp en verdensmester på langt dårligere kår.
– Skaper større tilknytning
Alexander Dale Oen Arena får forkortelsen ADO Arena. Språkekspert Gunnstein Akselberg tror Bergen kommune gjorde lurt i å ikke velge det mest lønnsomme alternativet, å pryde svømmehallen med et sponsornavn.
– Jeg tror at med Alexander Dale Oen sitt navn, vil det ha en veldig sterk identitetsskapende faktor. Den tror jeg er såpass viktig at dette valget var veldig lurt, sier Akselberg.
– Det skaper økt interesse for svømming og andre sportsaktiviteter, men det knytter også arenaen veldig til byen og vestlandet.
Norge har en lang tradisjon for å kalle opp bygninger etter mennesker man ønsker å hedre, sier Akselberg. Mens å gi sportsarenaer og bygninger et sponsornavn, er noe vi har importert fra utlandet.
I England holder fotballklubben Arsenal til på Emirates Arena, mens i Norge har for eksempel Aalesund FK fått sitt stadium oppkalt etter Color Line.
– Det ville ikke ha skapt samme reaksjonen eller identiteten til arenaen, så dette tror jeg var et veldig lurt valg, sier Akselberg.