– Dette er en av merkedagene i arbeidet. Bygging av brotårnene som skal bli 200 meter høye på begge sider, er en milepæl både for oss i Statens vegvesen og for entreprenøren, sier Geir Brekke, kommunikasjonsrådgiver for Hardangerbroen.
Brekke følger arbeidet på nært hold sammen med byggeledelsen.
Døgndrift
Forskalingskassen til de neste timers arbeid er formet som et 150 kvadratmeter stort rektangel med en høyde på seks meter. Formen skal romme 900 kubikkmeter støyp.
– Dette er det første av de fire brofundamentene som blir støypt. Det er ganske omfattende. Det blir kontinuerlig kjøring med betongbiler fra blandeverket vårt oppe på Bu, og entreprenøren har full drift døgnet rundt, forklarer Brekke.
- Verdens lengste tofelts hengebro
Selve forskalingen har stått klart en stund, men i det siste har den blitt fylt med armeringsstål knyttet sammen i et nøyaktig nettverk. Fundamentet ligger helt i fjæren til Hardangerfjorden.
– Det er bygget brotårn før i Norge, vi har flotte tårn på Askøybroen, Osterøybrua, Sotrabrua og på Trekantsambandet ikke minst. Men dette blir den største hengebroen i Norge, og så vidt vi vet blir det den lengste tofelts hengebroen som bygges i verden, sier Brekke.
51 klatresteg til topps
Regnværet har gjort at forberedelsene til støypingen har tatt lenger tid en beregnet.
– Ja, det har vært veldig vått i det siste så fundamentet har jo vært et slags utendørsbasseng. Vi har hatt pumper som har tømt kassen for vann, og nå er det altså så tørt at de er igang med betongarbeidet, sier kommunikasjonsrådgiveren.
Før hele tårnet på Bu-siden av broen står klart skal 51 «klatresteg» med støyping utføres. Og da er tårnet rundt 200 meter høyt. Tårnet på Bu blir rundt 7000 kubikk i volum. Tårnet på Vallavik blir cirka 1000 kubikk mindre.