• Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Humor
  • Distrikt

Nyheter

  • Nyhetssenter
  • Norge
  • Urix
  • Kultur
  • Livsstil
  • Viten
  • Dokumentar
  • Ytring
  • NRK Sápmi
  • NRK Kvensk

Sport

  • Sportsnyheter
  • Resultater
  • Sendeplan
  • Videoklipp

Distrikt

  • Agder
  • Innlandet
  • Møre og Romsdal
  • Nordland
  • Oslo og Viken
  • Rogaland
  • Troms og Finnmark
  • Trøndelag
  • Vestfold og Telemark
  • Vestland

Temasider

  • NRK Humor
  • NRK Mat
  • NRK Skole
  • NRKbeta

Info

  • Hjelp
  • Informasjon
Logg inn

Vestland

  • Snakk med oss
  • Vestlandsrevyen
  • P1 SF
  • P1 H

Håper å finne ferdskriveren i helikoptervraket

Havarikommisjonen håper å finne instrumenter som kan kaste lys over årsaken til den tragiske ulykken.

Vrakdelar henta ned frå ulykkesstaden

I ettermiddag ble vrakdelene fraktet ned til Kinsarvik. Nå blir delene sendt videre til Havarikommisjonens hovedkvarter på Lillestrøm.

Foto: Ness, Jan Kåre / Scanpix

Kilde: NTB

Publisert 06.07.2011, kl. 15.17
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost
Publisert 06.07.2011, kl. 15.17

Artikkelen er flere år gammel.

Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

Havarikommisjonen gjorde seg sent tirsdag kveld ferdig på ulykkesstedet i Hardanger, uten å ha kommet noe nærmere årsaken til ulykken.

Ørnulf Lien

Ørnulf Lien i Havarikommisjonen.

Foto: Bengt Roger Kåven / NRK

NTB møter kommisjonens undersøkelsesleder Ørnulf Lien på helikopterbasen i Kinsarvik like før han skal reise opp på fjellet og frakte ned vrakdelene.

– Det er deler som er spesielt interessante. Spesielt gjelder dette instrumenter med minnefunksjon, sier Lien.

Ikke avanserte

Instrumentene viser blant annet motorytelse før ulykken og har ifølge Lien en funksjon som ligner ferdskriveren i fly. Ferdskriveren registrerer alle tekniske hendelser i flyet. De tilsvarende instrumentene i et helikopter er imidlertid ikke like avanserte og ikke like godt beskyttet mot ytre skader som ferdskriveren.

– Vi håper disse tekniske instrumentene kan bidra til å kaste lys over hva som har skjedd, men de kan også være ødelagt, sier han.

I tillegg er det andre viktige elementer Havarikommisjonen skal undersøke.

– Hovedkomponentene rotor, motor, og girbokser blir viktige. Blant annet ønsker vi å finne ut om delene var intakte før ulykken og om motoren var i gang da helikopteret styrtet, sier Lien.

Havarikommisjonen i Kinsarvik

Ørnulf Lien kommer tilbake fra ulykkesstedet tirsdag kveld.

Foto: Ness, Jan Kåre / Scanpix

Spesialisthjelp

Så langt er det ikke noe som tyder på tekniske feil ved helikopteret før havariet.

– Foreløpig har vi ingen grunn til å tro at maskinen ikke var i orden, men mye gjenstår av analyser og undersøkelser. Når delene kommer til Havarikommisjonens hovedkvarter på Lillestrøm, vil kommisjonen tilkalle spesialister på de ulike delene.

– Det blir blant annet aktuelt å kontakte spesialister på elektronikk for å få ut informasjon fra instrumentene med minnefunksjon.

Helikoptervrak i Ullensvang

Vraket er svært skadet av brann.

Foto: Ness, Jan Kåre / SCANPIX

Blir fraktet til Lillestrøm

Havarikommisjonen regner med å få alle vrakrestene ned fra fjellet i løpet av onsdag.

– Så fremt været tillater det, blir delene fraktet med lastebil til Lillestrøm i dag, sier Lien på Airlifts base i Kinsarvik.

Han og tre andre fra Havarikommisjonen dro ved 12.30-tiden torsdag opp på fjellet i helikopter for å starte det møysommelige arbeidet med å frakte vrakdelene ned fra ulykkesstedet. Kommisjonen avsluttet tirsdag kveld sine undersøkelser på ulykkesstedet på fjellet mellom Kinsarvik og Eidfjord, der helikopteret med fem personer om bord styrtet mandag kveld.

– Det er alltid vanskelig å lete etter årsaken når det har vært brann, og dette er nok ikke blant de letteste tilfellene. Vi starter våre undersøkelser for å finne svar, men det er ikke alltid vi lykkes, sier Lien.

Flere årsaker

Men om spesialistene finner svar, så vil det trolig være flere av dem.

– Ved flyulykker ender man sjelden med å peke på en årsak. Det er gjerne mange grunner til at ting går galt, og man kan sjelden sette to streker under svaret, forteller avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i kommisjonens luftfartsavdeling.

Havarikommisjonens mål er at en rapport skal foreligge innen ett år.

– Gjør vi funn underveis som har stor betydning for sikkerheten, blir de umiddelbart formidlet til omverdenen, sier Halvorsen.

Ulykkesstedet i Ullensvang

Politiet arbeider på ulykkesstedet i Ullensvang.

Foto: Jan Kåre Ness / Scanpix
Publisert 06.07.2011, kl. 15.17
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

NRK anbefaler

Kjøpte leilighet 600.000 over takst – mangler vann

Selger luksus-vaksineturer til turister: – Totalt overveldet av antall henvendelser

NRK Vestland

  • Telefon Bergen:  55 27 57 70
  • Telefon Førde:  57 72 42 42
  • E-post:  vestland@nrk.no
  • Distriktsredaktør:  Dyveke Buanes
Norsk Presseforbund, logo.

Vi arbeider etter
Vær Varsom-plakatens regler
for god presseskikk.

Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot mediene i presseetiske spørsmål.


Nyhetstips 03030 Nyhetsbrev

Kontakt

  • Om NRK
  • Kontakt NRK
  • Lisens
  • Publikum i NRK
  • Delta i NRK-programmer
  • Jobb i NRK
  • Presse

Hjelp

  • Brukerstøtte
  • Tilgjengelighet
  • Personvern
  • Informasjonskapsler (cookies)

Tjenester

  • Yr
  • NRK Skole

Produksjon

  • Eksterne produksjoner
  • Produksjonsfolka
  • Retningslinjer og design

Salg

  • Spons og salg
  • NRK Butikken
Til toppen
NRK Opphavsrett NRK © 2021 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen Nettsjef: Hildegunn Soldal