Bompengene økte med 80 prosent over natten. Det endret bergensernes reisevaner mer enn noen hadde forestilt seg.
En fersk undersøkelse utført av Bergens Tidende viser at rundt halvparten av bergenserne er positive til ordningen.
1. februar innførte Bergen tidsdifferensierte bompenger. Da steg passeringsprisen for en personbil inn til sentrum fra 25 til 45 kroner i rushtiden. Resten av døgnet og i helgen er det seks kroner billigere.
LES OGSÅ:
FÆRRE BILER: Siden Bergen innførte tidsdifferensierte bompenger har det blitt mange tusen færre passeringer gjennom bomringen hver dag.
Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRKSkeptikerne bor i Bergen vest
Etter én måned med køprising viste en NRK-utregning at det nå er 4530 færre kjøretøyer hver dag på veiene i Bergen. Trafikken i rushtiden er redusert med rundt 17 prosent.
Spørreundersøkelsen som Respons Analyse har gjort for BT viser at fire av er positive til køprising, mens like mange er negative. Resten stiller seg nøytrale.
Kvinner med høy utdanning som bor i sentrum er mest åpne for køprising. Menn i aldersgruppen 45 til 49 år med lav utdanning, og som gjerne bor i Bergen vest, er de største skeptikerne.
LES OGSÅ:
Her er resultatet av undersøkelsen
- Seks av ti beboere i sentrum er positive.
- Menn er mer negative enn kvinner.
- Det er høyest motstand i aldersgruppen 45–59 år.
- 84 prosent av bergenserne har ikke endret reisevaner.
- 16 prosent, nesten 30.000 personer, sier de har gjort endringer.
- Halvparten av dem som har gjort endringer kjører nå utenom rushtiden.
- Flest innbyggere i Arna og Åsane oppgir å ha endret transportvaner.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: