Hopp til innhold

Gründer Henriks (22) app stoppes av el-gigantene

En ny app skal hjelpe kunden med å overvåke butikkenes prisløfter. Men nå vil ikke Elkjøp og Power betale tilbake penger via appen.

Henrik Johannesen med mobiltelefon

HINDRES: Henrik Johannesen (22) lagde appen «Tjommi», som skulle overvåke butikkenes prisløfter, og hjelpe folk med å få refundert eventuelle mellomlegg. Men Elkjøp og Power vil ikke betale gjennom appen.

Foto: Olaug Spissøy Kyvik / NRK

Flere elektronikkbutikkene har såkalte prisgarantier, som garanterer at deres pris er lavest i markedet.

Kjøper man en vare, og den faller i pris, vil man kunne få mellomlegget tilbake.

For noen uker siden lanserte bergensstudent og gründer Henrik Johannesen (22) en ny app. Den skal hjelpe folk med å overvåke prisløftene til elbutikkene.

Appen gir beskjed dersom varen faller i pris, og kan overføre pengene til kontoen din dersom du er villig til å gi fra deg deler av fortjenesten (20 prosent). I så fall må appen også ha kontonummeret ditt.

Elkjøp og Power sier nei

Etter at NRK omtalte «Tjommi», er en rekke betalingskrav fremmet gjennom appen.

Men nå sier elektronikkgigantene Elkjøp og Power at de ikke vil betale kunder gjennom denne appen. 500 krav er kommet inn den siste tiden.

– Vi kan ikke betale ut penger her til en tredjepart som opplyser at dette kontonummeret tilhører vår kunde. Hvordan skal vi vite dette kontonummeret tilhører denne og ikke en annen kunde? Kvitteringen fra butikken inneholder ingen informasjon om kontonummer, og dette er uansett ikke noe vi kan lagre, sier Christian Kamhaug, kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp Nordic.

Christian Hansen Fjell Kamhaug

NEI FRA ELKJØP: Christian Kamhaug i Elkjøp sier at de liker idéen og at de håper appen kan fungere på en bedre måte i fremtiden.

Foto: Elkjøp

Kamhaug mener det i det hele tatt er problematisk at en tredjepersons kontonummer sendes i e-post til Elkjøp, noe som også gjør det problematisk ut fra et personvernshensyn.

Han står på at kunden må selv må kontakte Elkjøp, enten ved oppmøte i butikk, telefonsamtale eller e-post.

– Dette er eneste måte vi kan verifisere at pengene går til korrekt konto, sier han.

Ønsker å håndtere kunder selv

Også Power vil håndtere slike henvendelser selv, og ikke gjennom en tredjepartsapp.

– Vi ser at appen er superfin og en hjelp til kundene våre, som vi setter pris på. Men overføring av penger fra Power til kunde, ønsker vi selv å håndtere, sier Elizabeth Giil, markedssjef i Power.

Elizabeth Gill

HÅNDTERER SELV: Markedssjef Elizabeth Gill i Power sier at de selv håndterer overføring av penger fra selskapet til kunde.

Foto: Power

Hun sier at kunden selv må vise til skjermbilde, utskrift av annonsebilag eller annen dokumentasjon for at prisgarantien skal gjelde.

– Ikke lojal mot egen prisgaranti

Gründer Henrik Johannesen reagerer på hvordan elektrobutikkene forholder seg til hans app. Han påpeker at mange kunder har knyttet sin kvittering til et telefonnummer, og synes at det burde være tilstrekkelig som identifikasjon.

Henrik Johannesen

GRÜNDER: Henrik Johannesen (22) har laget appen «Tjommi».

Foto: Olaug Spissøy Kyvik / NRK

– Dersom eksempelvis Elkjøp skulle mene dette ikke er tilstrekkelig, eller fortsatt skulle være usikker på om et kontonummer tilhører en bestemt kunde, kan Elkjøp uansett selv ta direkte kontakt med kunden for å forsikre seg om at kontonummeret er korrekt, sier han.

– Å blankt avvise krav fordi man er usikker på om kontonummer er korrekt, når dette kan verifiseres av butikken selv, fremstår ikke som en lojal oppfølgning av prisgarantien.