Hopp til innhold

Krever 100 mill. til å bytte ut farlig autovern på vestlandsveiene

Autovern fra 70- og 80-tallet kan virke mot sin hensikt ved utforkjøringer. Nå ber Vegvesenet om 100 millioner kroner for å heve sikkerheten på vestlandsveiene.

Regionveisjef Helge Eidsnes sier autovern fra 70- og 80-tallet ikke fungerer som de skal.

BEKYMRET: Regionveisjef Helge Eidsnes sier at de gamle rekkverkene kan gjøre galt verre ved ulykker.

I årene 2005 til 2011 mistet 99 mennesker livet i utforkjøringer på Vestlandet, viser tall fra Statens Vegvesen. Halvparten av disse ulykkene skjedde på veier uten noen form for rekkverk.

Men i mange av tilfellene hvor bilene først traff autovernet, hadde det ingen effekt. Flere ganger har biler «klatret» opp på rekkverket og blitt kastet over.

– Gjør galt verre

– Hvis det er for lavt, kan for eksempel et vogntog velte over det. Det kan føre både til personskade og i verste fall dødsfall, sier Marit Moss-Iversen i Vegvesenet.

Hun har gransket 94 utforkjøringer som har endt med dødsfall, og funnene er nedslående. Mye av autovernet er gammelt, utdatert og direkte farlig om uhellet er ute.

– Det rekkverket som vi monterte på 70- og 80-tallet, trodde vi da var det sikreste vi kunne bruke. Men det har vist seg i ettertid at det kan gjøre galt verre, sier regionveisjef Helge Eidsnes til NRK.no.

Eidsnes bekrefter at Statens Vegvesen nå ber om 100 millioner kroner i Nasjonal Transportplan (NTP) for å komme i gang med å sikre veiene bedre.

Får støtte av Trygg Trafikk

– Det håper jeg virkelig de får til, for vi trenger skikkelige rekkverk på veiene, sier distriktsleder Arne Aase i Trygg Trafikk.

– Rekkverkene ser ut til å bli lavere for hvert år, etter hvert som det blir lagt ny asfalt slik at veibanen heves. Mange plasser kan du kjøre på skrå opp på autovernet og over det. Det må det bli slutt på, sier Aase, som også krever markerte kanter med refleks.