Hopp til innhold

Foreslår register over droneeiere etter nestenkollisjon

Passasjerfly holdt på å krasje med drone under innflyging. Politiet finner ikke ut hvem som fløy dronen.

Drone

REGISTER: Det bør lages et register over eiere av droner med stor rekkevidde, foreslår Os-lensmann Oddbjørn Dyrdal.

Foto: FABRIZIO BENSCH / Reuters

26. april i år var et Widerøe-fly få meter unna å treffe en drone i cirka 1600 meters høyde under innflyging til Flesland. Flyet hadde en fart på omtrent 450 kilometer i timen.

Nestenulykken skjedde i luftrommet over Os og Halhjem.

– Det ser vi på som en alvorlig luftfartshendelse, og det er blitt anmeldt til politiet umiddelbart, sa lufthavnsdirektør ved Avinor, Bergen lufthavn, Aslak Sverdrup.

Har ikke oversikt

Men to uker etter hendelsen skal politiet stå uten mistenkte i saken. Os-lensmann Oddbjørn Dyrdal erkjenner at slike saker er vanskelige å etterforske. Fortsatt ønsker politiet tips.

– Droner kan kjøpes i alle mulige varianter, med ulik kvalitet og rekkevidde. Jeg tenker det kunne vært lisensbelagt å ha slike droner, sier Dyrdal til NRK.

I det minste kunne det vært et register over droner med stor rekkevidde, foreslår lensmannen. Det hadde hjulpet politiet, mener han.

– I dag har vi ikke oversikt over hvem som har droner med større rekkevidde, sier Dyrdal.

Vil vurdere lisens

– Droner som skal benyttes utenfor synsrekkevidde, kan kun benyttes av godkjent droneoperatør som har fått en registrering tildelt av oss, sier Ira Schaug-Pettersen, rådgiver i Luftfartstilsynet.

Luftfartstilsynet har frem til nå ikke sett på det som nødvendig å gjøre dronekjøring lisensbelagt, men vil vurdere om det vil være nødvendig på sikt.

– Bruk av modellfly har fungert i veldig mange år uten at dette har vært et problem. Dersom det viser seg at dette blir et større problem i fremtiden, vil vi vurdere nye tiltak, sier Schaug-Pettersen i Luftfartstilsynet.

Tilsynet drøfter droner

Fra 1. januar 2016 ble det innført nye og strengere regler for bruk av droner. Det skjedde etter at norske rutefly var innblandet 27 ganger i episoder og nestenulykker med droner i 2015. I Luftfartstilsynet er man ikke overrasket over utviklingen.

LES OGSÅ: Dronepiloter risikerer millionbøter

– Dette er konflikter med tunge fly inn og ut av flyplasser, samt mindre fly og helikopter. Noen av hendelsene er nærpasseringer med betydelig skadepotensial, har senioringeniør Eirik Svare i Luftfartstilsynet sagt til NRK.

Luftfartstilsynet har et nettkurs som de anbefaler for alle som bruker drone. For dem som kjører droner som veier mer enn 2,5 kilo, er kurset obligatorisk. Fra januar neste år vil det også bli krav om å fullføre en eksamen etter nettkurset.

I slutten av mai inviterer Luftfartstilsynet ulike instanser til et møte for å diskutere problemstillinger knyttet til de nye reglene og gjennomføringen av dem.